Skip to main content
Sosialantropologen Christian Stokke har skrevet forskningsartikkelen «Spiritual Awakening Experiences: A Phenomenological Study in Transpersonal Psychology» sammen med Mira Cataya Rodriguez, en kollega fra universitetsjobben i Drammen. Gjennom forskning ønsker de å vise at oppvåkningsopplevelser er reelle og vanlige, samt at oppvåkningsstadiene ofte kommer i en spesifi kk rekkefølge.

Ønsker å normalisere spirituell oppvåkning

Sosialantropologen Christian Stokke ønsker å normalisere oppvåkningsfenomener. Med utgangspunkt i intervjuer med fire mennesker som har opplevd oppvåkning, vil han vise at det er et gjentakende mønster i slike opplevelser. – Man kan studere dette empirisk med utgangspunkt i de faktiske erfaringene uten å knytte det til en religion eller et trossystem, understreker han.

Det finnes grunnlag for å si at mange følger en spirituell utvikling som går innom de samme fasene, og at dette skjer uavhengig av tro eller ikke-tro, hevder han.

– Gjennom forskningsartikkelen vil jeg bidra til forståelse av oppvåkningsopplevelser som mange mennesker opplever. Gjennom slik forskning kan disse fenomenene bli akseptert som reelle og vanlige.

Essensen av forskningsartikkelen er at oppvåkningsstadier ofte kommer i en rekkefølge. Innledningsvis med forbigående tilstander i form av høydepunktopplevelser (peak experiences), slik som en følelse av å være ett med alt.

– Det kan føles bra der og da, men er tidsavgrenset. Når man senere får det som gjerne kalles en kundalini-oppvåkning, skjer det en kroppsliggjøring av det man tidligere opplevde bare glimtvis. Da blir kontakten med dette mer eller mindre permanent. Hjertet åpnes opp og man kommer i kontakt med alle følelsene sine.

En lang renselsesprosess

Etter dette, skjer det gjerne en dark night of the soul, som Christian beskriver som en renselsesprosess.
– Mange i det spirituelle miljøet er i den fasen. Hvis man skulle komme til endemålet, som buddhismen kaller opplysning, så har man renset seg for alle slike ting. Det tar veldig mange år, kanskje skjer det ikke i dette livet.

Han synes det er uhensiktsmessig å omtale visse mennesker som «ferdig» opplyste.
– Man ser at også guruer har skyggeaspekter og negative mønstre. Det er sunnere å tenke at vi alle er mennesker som er i en prosess. Den kan tidvis være vond og vanskelig. Det er viktig å forstå den som en renselse, slik at man ikke prøver å stoppe prosessen eller blir fanget i frykt og forvirring, fordi man ikke forstår hva som skjer.
 

Christian Stokke sammen med Mira Cataya Rodriguez, medforfatter av forskningsartikkelen
og kollega fra universitetsjobben i Drammen. Hun har faglig bakgrunn fra fredsstudier.
Hun og Christian deler interessen for flerkultur og spiritualitet.

Transpersonlig psykologi

Christian Stokke er utdannet sosialantropolog og underviser ved universitetet i Sørøst-Norge, avdeling Drammen. Han har vært sosialantropolog lenge, og hatt interesse for andre kulturer og andre måter å forstå verden på.

– Jeg har alltid følt meg litt annerledes, at jeg ikke passer inn i de snevre rammene som jeg føler vi har i samfunnet vårt. Jeg har søkt andre rammer og har jobbet mye med flerkulturelle.

Forskningsartikkelen Spiritual Awakening Experiences: A Phenomenological Study in Transpersonal Psychology er skrevet sammen med Mira Cataya Rodriguez, en kollega fra universitetsjobben i Drammen. Hun er kurder fra Tyrkia, oppvokst på Holmlia i Oslo, og har faglig bakgrunn fra fredsstudier. Hun og Christian deler interessen for flerkultur og spiritualitet.

Transpersonlig psykologi er en psykologiretning som inkluderer opplevelser av utvidet bevissthet – det som eksisterer bortenfor den ordinære, begrensede personligheten.

Høydepunkter og stadier

Hva er bakgrunnen for at du ble opptatt av dette temaet?
– Jeg har lenge vært spirituelt søkende. Det begynte med at jeg møtte noen spirituelle mennesker og leste bøker, men jeg fant ikke helt veien inn. Jeg hadde også forbigående spirituelle opplevelser – det man kaller høydepunkts-opplevelser.

I 2017 fikk han en permanent oppvåkning, som innebar en hjerteåpning og at kundalini-energien ble vekket. Dette var et stadie av oppvåkning, i motsetning til de tidligere forbigående høydepunkts-tilstandene.

– Fra slutten av 2022 gikk jeg enda dypere inn i en oppvåkningsprosess. En del av de forbigående opplevelsene går mange år tilbake. Første spirituelle opplevelse var for 20 år siden i forbindelse med psykedelika og liknet opplevelsene til en av de vi intervjuet. En enhetsopplevelse av å være ett med naturen og ett med alt. Opplevelsen var sterk, men kortvarig. Så kom jeg tilbake til min ordinære bevissthet. Senere tenkte jeg «hvordan kan jeg få den opplevelsen tilbake?».
Deretter hadde han midlertidige energiopplevelser i møte med spesifikke mennesker som han har en sjelelig forbindelse med, der noe ble aktivert i møtet.

– For noen år siden opplevde jeg noe som gikk dypere, som varte noen måneder. Likevel kom jeg tilbake til en normaltilstand etterpå. Jeg fikk da et sterkt ønske om at det skulle bli permanent.

Da begynte han å lese boka Putting on the mind of Christ av den amerikanske, kristne teologen og juristen Jim Marion, som skriver mye om egne erfaringer.

– Jeg kjente meg igjen i det han skrev. Han skrev også om opplevelser forbi det jeg hadde erfart. Jeg tenkte «kan dette være virkelig?». Han skrev også om mange paranormale fenomener. Da jeg i 2017 hadde min oppvåkning, tok jeg igjen opp boka og kjente meg igjen.

Vitenskapelig kontra religiøs tilnærming

Noen spirituelle lærere, som Eckhart Tolle, hevder å ha blitt spontant opplyste. Christian opplever at det vanligste er en gradvis oppvåkning der man kan nå stadig dypere stadier.

– Jeg har selv opplevd at det er flere stadier. Det går igjen blant de vi intervjuer, og mange andre har skrevet om det. Det finnes grunnlag for å si at mange følger en spirituell utvikling som går innom de samme fasene.

– I retninger relatert til buddhisme og advaita vedanta, så brukes ordet oppvåkning mer eller mindre synonymt med opplysning – altså et endepunkt for ens spirituelle prosess. I nyere tid har det innenfor New Age og «populær»-spiritualitet blitt vanligere å bruke det om begynnelsen av en spirituell prosess – altså at man våkner opp til at det finnes dimensjoner i tilværelsen som bryter med hva den etablerte vitenskapelige virkelighetsforståelsen kan måle og forklare.

– Forskjellen her er «hva er en vitenskapelig tilnærming til oppvåkning, i motsetning til en religiøs tilnærming?» Religiøs lære gir gjerne oppskrifter på hvordan du kommer dit. Mens en vitenskapelig tilnærming fra transpersonlig og integral psykologi vil ta utgangspunkt i en innsamling av folks erfaringer.
Dette er to forskjellige tilnærminger, men avstanden bør ideelt sett ikke være så stor, ifølge Christian.
– En god spirituell lærer vil justere sin oppskrift ut ifra sin kjennskap til menneskene han jobber med. I praksis derimot, vil det ofte oppstå mye dogmatikk, det ser vi også i psykologien. Særlig hos tilhengere av Freuds teorier – at alle menneskers erfaringer skal tvinges inn i et satt rammeverk. Både vitenskap og spiritualitet skal i utgangspunktet være erfaringsbasert – empirisk – slik at det blir uavhengig av trossystemer. Man undersøker «hva er folks faktiske erfaringer?»

Erfaring og tro

Christian forklarer skillet mellom religion og spiritualitet.
– Religion kan defineres som troen på andres erfaringer der det er regler for hva man skal gjøre og ikke gjøre. Spiritualitet handler primært om egne erfaringer. Selvfølgelig er det også innenfor New Age en del ting som er basert på andres erfaringer og kanaliseringer, men i mye større grad anerkjennes det at individets erfaring er det viktigste sannhetskriteriet i motsetning til å si «her er en 3 000 år gammel bok, du kan ikke stille spørsmål ved den,» slik det gjøres mye i religion. Empirisk sett – basert på folks erfaring – så er oppvåkning en prosess med flere stadier som skjer over tid, forklarer Christian.

– Empirien tilsier at det er vanligere at den første oppvåkningen skjer spontant, enn at det skjer som et resultat av religiøs eller spirituell praksis. Det er ikke uvanlig at ateister og andre som ikke har interesse for det spirituelle, plutselig våkner opp, og så søker seg inn i alternative New Age-miljøer fordi det er der de blir forstått. Det er motsatt av hva man opplever i buddhisme og advaita, der man gjør masse praksis i mange år og så kanskje opplever en oppvåkning, sier Christian.

Han understreker at det kan være nyttig å ha noen faste praksiser etter en oppvåkning for å stabilisere og kroppsliggjøre det.

– Slik kan erfaringene jordes i livet man lever, heller enn at man «spacer ut» i mentale bevissthetsnivåer, noe som er en fare i spirituelle miljøer.

Forankring i hjertet og kroppen

Christian utdyper omkring den gradvise, spirituelle prosessen. Man begynner med å søke, da ofte på et mentalt eller intellektuelt nivå. Når man begynner å få kroppslige erfaringer, slutter man å søke. Man har funnet.

– I meditasjon er målet å komme utenfor tankene. Det er på mange måter det samme som skjer i en hjerteåpning. Kundalini er en kroppslig energi som fører til hjerteåpning.

Da han hadde sin første permanente oppvåkning i 2017 skjønte han at mental tro er helt irrelevant. Det spilte eksempelvis ingen rolle om han trodde på Gud.

– Det er de direkte, følelsesmessige opplevelsene som er spiritualitet. Nå skjønner jeg at spiritualitet er et konkret fenomen, det handler ikke om tro og å space ut på rare teorier. Man har en forandringsprosess fra å primært leve fra tankene sine til å bli forankret i hjertet og i kroppen.

Christian Stokke underviser ved universitetet i Sørøst-Norge, avdeling Drammen. Han har interesse for
andre kulturer og andre måter å forstå verden på. Han har lenge vært spirituelt søkende.
I 2017 fikk han en permanent oppvåkning.


Reiser nedover chakraene

I den tradisjonelle yogateorien begynner de alltid å jobbe med chakraene nedenfra og oppover. I vår moderne kultur lever veldig mange primært i hodet, vi er dissosiert fra kroppen vår, opplever han.
– Det har å gjøre med barndomstraumer. Mange av oss lever i en mental boble, vi er bare tankene våre. Det gjør at veldig mange, inkludert meg selv tidligere, hadde de øvre chakraene åpne – men ikke hjertet og de nedre chakraene. Da vil en oppvåkningsprosess ha en motsatt retning av hva den tradisjonelle yogaen beskriver. Da er det viktig å jorde seg.

Bevegelsen nedover handler om å bli mer seg selv, bli mer menneske. Ikke bli mer «far-out», ifølge Christian. Man oppnår bedre kontakt med følelseslivet sitt og med andre mennesker.

– Man kommer nærmere både seg selv og andre. Med følelseskontakt som et fundament, vil man da gradvis kunne observere følelsene utenfra. Mange tror at de er følelsene. Når de trigges av situasjoner, reagerer de uhensiktsmessig sterkt. Når man våkner opp kan man se seg selv utenfra og undres «hvorfor ble jeg trigget nå, hvorfor reagerte jeg på dette?» Man får en meditativ avstand der man kan bryte med de automatiske reaksjonene. Hele poenget med spiritualitet er at man får et valg. I motsetning til automatisk refleks, der man reagerer på automatikk utfra tidligere erfaringer.

Avmystifiserer kundalini-energien

Kundalini er livskraftenergi fra yogateorien. Det kan virke litt mystisk. Det moderne verdensbildet har bare definert det vekk, ifølge Christian.

– Samtidig har psykologien forholdt seg til det under andre navn, eksempelvis erotisk energi og libido, som Freud snakket om. Hva er den gnisten inni oss som gir oss lyst til å leve og til å gjøre ting? Den klassiske yogiske beskrivelsen er at kraften ligger i rotchakraet, at den kan vekkes og skytes opp gjennom ryggraden. Noen opplever veldig sterke fysiske opplevelser av den typen. Det er like vanlig å ha milde, mer forsiktige kundalini-opplevelser. Det kan begynne med at man får gåsehud, frysninger og tårer i øynene. Slike fenomener kan mange gjenkjenne som noe de opplever hvis de hører noe som resonnerer veldig på et sjelelig plan, eller via musikk. Mennesker som er dypt i det spirituelle, får det mye hyppigere, forklarer han.

Christian er opptatt av å avmystifisere kundalini-energien. Han hevder at en kundalini-oppvåkning ikke er noe som bare skjer med folk som har gått til en guru i 10­­–15 år. På en konferanse i California møtte han den nå avdøde amerikanske terapeuten og forskeren Bonnie Greenwell. Han lærte mye via hennes perspektiv.

– Det var mot slutten av livet hennes. Hun var en transpersonlig terapeut som hadde jobbet med over 3 000 klienter. Hun er en av de som har samlet mest kunnskap om kundalini fra et erfaringsbasert perspektiv. Hun skrev doktorgrad for over 30 år siden.

Les forskningsartikkelen på spiritual-awakening-experiences/
Flere forskningsartikler og intervjuer med Christian Stokke finnes på usn.no/kontakt-oss/tilsette/christian-stokke

Christian Stokke kan kontaktes på e-post christian.stokke@usn.no

Renser ut traumer

Greenwell hevdet at selv om skolemedisinen ikke har dokumentert det, så er kundalini-energien et biologisk fenomen. Ifølge henne vil den vekkede kundalini-energien bringe traumer opp til bevisstheten slik at de kan integreres og forløses.
– Det må komme opp i lyset for å renskes ut. Det renser nervesystemet. Nålevende traumeeksperter som Gabor Mate og Peter Levine beskriver hvordan traumer setter seg i kroppen. Kundalini-oppvåkning er naturlig psykoterapi som går av seg selv, som bringer alle de tingene opp i lyset. Det som skjer da er at vi opplever sjelens mørke natt. De aller fleste av oss har mange vonde, fortrengte følelser. Det trenger ikke å være alvorlige traumer i form av enkelthendelser, det kan være traumatiske opplevelser av omsorgssvikt, avvisning, å ikke bli sett, hørt, eller å ikke få nok kjærlighet som barn. Dette kommer opp igjen for at det skal kunne bevisstgjøres, for å kunne forløses.
For noen kan denne prosessen være veldig intens. De må sykemelde seg, klarer ikke fungere i hverdagen.
– For andre er det en mer langsom prosess over tid, steg for steg. Jeg vet ikke hvorfor det for noen går så mye raskere enn for andre.

Spirituelle kriser

En slik prosess kan kalles en spiritual emergence. Går prosessen veldig raskt, kan det oppstå en emergency, en krise.

– I den situasjonen er det viktig å ha tilgang til transpersonlige terapeuter som kan forstå hva man går gjennom. I moderne psykologi risikerer man å bli innlagt og medisinert fordi det forbigående ligner på psykotiske symptomer. Da stopper man en naturlig renselses- og healingprosess.

Den vitenskapelige tilnærmingen i transpersonlig psykologi gjør at man kan forholde seg systematisk til slike erfaringer uten å bli bundet av dogmatikk.

– Mange spirituelle lærere kan derimot bare sin egen tradisjon og den nedarvede læren. Transpersonlig psykologi prøver å løfte erfaringene ut av å være bundet til en spesifikk tradisjon. Man må ikke drive med indisk filosofi og yogatradisjonen for å forstå disse fenomenene. Samtidig baseres en del av kunnskapen mye på det indiske, fordi de har befattet seg med området over flere tusen år. Det har vært mystisisme også innenfor andre religioner, deriblant i den kristne kirke, men det var undergrunnsfenomener, de med makt i kirken har ikke likt det.

Endringer i livsstil

Christian forklarer at overgangen fra glimtvise erfaringer til å permanent innta et høyere bevissthetsstadie innebærer at man må man gjøre en del livsstilsendringer. Man må kutte ut ting som har dårlig innflytelse på en. Enten det er rusmidler, som eksempelvis alkohol, eller ugunstige relasjoner.
Christian hadde røykt i mange år. Etter oppvåkningen fikk han motivasjonen til å slutte brått på dagen.
– I ettertid forstod jeg at tobakk er en av de dårlige påvirkningene som har begrenset meg. Jeg har også kuttet ut TV og nyheter, da det i vesentlig grad sentreres rundt frykt.

Verdien av gode relasjoner

I en oppvåkningsprosess får man ofte ny omgangskrets og må kanskje bytte jobb, fortsetter Christian. Eksempelvis hvis man da har hatt vennskap som bare er basert på øl og fotball, eller man har en jobb der man får mye kjeft.

– Hvis man lever i slike situasjoner, og så opplever plutselig dype ting som ikke blir forstått, er det naturlig at en del relasjoner blir svekket. Man ønsker ikke å gå på kompromiss med den man er. Relasjoner er kjempeviktig. For å være permanent i en spirituell bevissthet, så hjelper det veldig å ha folk rundt seg som også er det, avslutter han.

Høydepunktopplevelser

Begrepet «høydepunktopplevelser» (peak experiences) kommer fra den kjente amerikanske psykologen Abraham Maslow.

– Han var involvert i å grunnlegge både humanistisk og transpersonlig psykologi. Han beskriver mystiske, spirituelle opplevelser, men med mer sekulære ord: enhet med alt, lykkefølelse, å være ett med universet. Slike opplevelser er vanlige, men forbigående. Maslow sier at menneskene som er selvrealiserte (i toppen av behovspyramiden), de opplever dette oftere enn andre. Han beskrev høydepunkts-opplevelser som et kjennetegn ved selvaktualiserte mennesker.
Christian Stokke trekker en parallell til begrepet flyt fra positiv psykologi.
– Hvis vi i vår selvutvikling følger hjertet mer enn å følge hva samfunnet forventer av oss, så kommer vi inn i flyt.


For å lese resten av denne artikkelen må du bli abonnent.

Medium Digital

Fra kr. 39,- / mnd

  Fri tilgang til Medium +

  Tilgang til digitale magasiner

Medium Magasin

Fra kr. 449,- / år

  6 utgaver i året

  Mediums årshoroshop inkludert

Medium Komplett

Fra kr. 59,- / mnd

  Fri tilgang til Medium +

  Tilgang til digitale magasiner

  6 utgaver i året


Andreas Aubert

Andreas Aubert er livsveileder, gruppeleder, journalist og skrivekonsulent. Han skriver om helse og spirituell utvikling for Medium. Se autentisitet.no og andreasaubert.no. E-post: andreas@autentisitet.no
    0
    Handlekurv
    Handlekurven din er tom
      Kalkuler frakt
      Bruk kode