Kunsten å ha sex
Sex får mye oppmerksomhet for tiden. Film, reklame og sexrevolusjonen har skapt en drømmeverden om perfekt sex. Hete omfavnelser i solnedgangen og nakne kropper i rytmiske bevegelser akkompagnert av stønn og skrik fra høylydte orgasmer strømmer inn i stuene gjennom TV-skjermen. Sex er blitt den nye religionen, TV- eller dataskjermen er alteret. Seksuell tilfredsstillelse er evangeliet, livets høyeste mål og kroppens frelse.
Likevel er dette fjernt fra realitetene under dynene rundt omkring i de tusen hjem. Som med religioner flest er det avstand mellom liv og lære. Samtidig har vi mer sex og debuterer tidligere, og sex er langt mer tilgjengelig i vår postpuritanske tid.
Kortvarig nytelse
Sex tar stor plass i samfunnet, men alle barn er stort sett uvitende om sex. En viss kjønnsmodning må skje før kjønnsorganene blir magiske redskaper i lystens tjeneste.
Den første orgasmen oppstår som regel i puberteten – dette korte glimtet av ekstase hvor kroppen bades i vellyst, tankene opphører og sinnet frigjøres fra den fysiske verden i et kort øyeblikk. Det store problemet med sex er at opplevelsen er kortvarig. Den er deilig så lenge den varer, men den etterlater en frustrasjon, smerte og lengsel etter mer. Det er ingen varig tilfredsstillelse.
Det er lett å bli forført av sex fordi det er så lystbetont. Ikke bare orgasmen, men intimiteten, å føle en naken kropp mot sin egen, leken, dansen, nærheten og gleden ved å føle seg ett med et annet menneske en elsker.
Det er lett å glemme at sex fra naturens side er for å få barn. Lysthormoner, drifter og andre tankeprogrammer er naturens lokkemidler for å få anstendige mennesker til å gjøre litt grisete handlinger stridende mot all fornuft. Lysten tar over. De færreste har sex for å få barn. Det er snarere en bivirkning man beskytter seg mot, og går det galt, står legene klar med kniven. Vi foretrekker sex uten konsekvenser.
Sexobjekter og tabu
Sex er best når man er to. Siden sex sammen med en partner gir så stor glede og tilfredsstillelse, er det lett å tro at partneren er årsaken til disse deilige følelsene. Følgelig blir partneren et objekt for ens nytelse, på samme måte som en bil er et objekt for å dekke transportbehov og kjøreglede.
Vi vil gjerne eie vår egen bil slik at vi er sikre på at vi kan bruke den når vi vil. Lignende vil vi også eie partneren for å sikre jevnlig tilgang på gode sengeopplevelser. Denne kortslutningen reduserer partneren til en ting eller vare. Sex blir en byttehandel med gjensidig utveksling av tjenester. Den eneste forskjellen til prostitusjon er at det er frivillig og penger er ikke betalingsmiddelet. Sex er sjelden gratis. Det kommer ofte med en pris av god oppførsel, trygge omgivelser eller andre frynsegoder.

Gjennom det meste av vestlig sivilisasjon har sex vært tabubelagt og underlagt strenge lover, ofte styrt av religioner. Sex og barn før ekteskapet, utroskap og homoseksualitet var så ille at kun dødsstraff var godt nok.
Etter den seksuelle revolusjonen ble det i Vesten slakket betraktelig på sanksjonene, men store deler av verden befinner seg fortsatt i middelalderen på dette området. Det gjør vondt å tenke på at i Iran og flere arabiske land steines kvinner fortsatt til døde for brudd på slike lover.
Å søke lykken på feil sted
Hemmeligheten bak god sex og et godt liv er at gode følelser ikke kommer fra ting eller andre mennesker, men fra deg selv.
Det er lengselen, begjæret og frustrasjonen ved å mangle det du tror partneren har som fører til at du føler tomhet, ensomhet og nedstemthet ved å være uten. Straks partneren kommer inn i synsfeltet og hvisker kjærlige ord inn i øret, kler seg naken og gir seg hen, forsvinner disse stengslene. Forelskelse, nytelse og kjærlighet slår ut i full blomst og vekker følelser du allerede har i deg selv.
En slik forståelse er sjelden. Derfor fortsetter de fleste å søke etter objekter for nytelse, glede og andre opplevelser som vi tror tingene kan gi oss. Hemmeligheten er at du er fullkommen og komplett allerede, du har bare ikke oppdaget det.
Sex og andre opplevelser er ikke veien ut av isolasjon, ensomhet, mangel, frustrasjon og tomhet. De følelsene er der enda, selv når alle behov blir tilfredsstilt med en perfekt partner, stort hus, flott bil, hytte på fjellet, båt på fjorden og kule venner.
En dans med yin og yang
Sex handler om hvordan motsetninger tiltrekkes av hverandre, går over i hverandre og forvandler hverandre. Kineserne kaller disse kreftene yin og yang. Yang er det maskuline, og yin er det feminine. Hinduister kaller det Shiva Lingam.
Med unntak av solosex er sex en dans og utveksling mellom mann og kvinne. Dette inkluderer selvsagt også lesbiske og homofile. Mann og kvinne uttrykker maskulin og feminin, aktiv og passiv, hard og myk, det givende og mottakende, varmt og kaldt, lyst og mørkt, sammentrekkende og utvidende.

Dette er grunnlaget for alt liv. Det er hvordan det opprinnelige kosmiske ene, Tao, delte seg i to og ble opphav til de ti tusen ting. Billedlig kjenner vi dette også som det kristne korset av polaritet mellom ånd og materie, den jødiske davidstjernen, den buddhistiske svastika og den muslimske stjernen og halvmånen.
I hinduismen har de tatt dette poenget til fulle, og deres variant av denne polariteten er shiva-lingam-symbolet. Det finnes på alteret i de fleste hindutempler og er for en hindu like hellig som korset er for en kristen. En shiva-lingam består av en stake som står i en rund skål og forestiller en erigert penis omsluttet av en vagina. Det maskuline og feminine prinsippet står fram i sin rene form, frodig, saftig og pedagogisk.
Den dynamiske sirkelen i yin–yang-symbolet illustrerer at alt er i forandring. Livet forandrer seg fra aktivitet til hvile, fra varme til kulde, fra lys til mørke slik vi kan iaktta naturens forandringer gjennom årstidene eller forandringene gjennom døgnet fra morgen, dag, kveld og natt.
Alt er i forandring, også kjønnsorganene. Vanligvis er mannens penis slapp, passiv, myk, henger nedover og ikke videre imponerende. Ved seksuell aktivitet forvandler den seg helt og blir stiv, hard og reiser seg oppover. Tilsvarende forvandling skjer med kvinnens kjønnsorgan. Mens mannens forvandling er fra yin til yang, er kvinnens omvendt. Ved sex går vagina og kjønnsleppene fra yang i passiv tilstand til yin – vagina utvider seg, blir mer væskeholdig og mer følsom.

De viktige forskjellene
Det er flere forskjeller mellom kvinner og menn enn hvorvidt rørleggerarbeidet er lagt på innsiden eller utsiden av kroppen.
De to prikkene i yin–yang-tegnet illustrerer at alt inneholder sin motsetning. Det er alltid noe yin i det som er yang og omvendt. For eksempel har en plomme en hard stein. Fruktkjøttet er mykt, saftig og søtt, altså yin. Steinen er hard, tørr, bitter og yang. En kokosnøtt er hard, stiv og hårete på utsiden, men med mykt fruktkjøtt og søt kokosmelk inni.
Kvinner er som plommer. De er myke, saftige og søte, men med en hard indre kjerne. Jo sterkere de er innvendig, jo mykere blir de utvendig. Menn på den annen side er som kokosnøtter. Harde og hårete på utsiden, men myke og søte inni. I fravær av indre styrke har menn større behov enn kvinner for å markere seg i den ytre verden.
Menn må skape og oppfinne en verden av leketøy og teknologi, de må konkurrere og krige, reise statuer av hverandre og sette varige spor etter seg. Kvinner er sterkere knyttet til naturen og moder jord, og har lettere for bare å være. Menn er drevet til å handle, ta initiativ og hele tiden være på farten. Det er ikke uten grunn at kvinner lever lenger enn menn.
Kvinnen overlegen i sengen
Seksuelt er kvinnen vanligvis mer passiv, hun er oftest den mottagende og mest hengivne part. Mannen er som oftest den mest aktive, han blir raskt opphisset og like raskt utladet. Orgasmen gjør ham tom, trøtt, avslappet og oftest ute av stand til mer sex på en god stund.
Kvinnen er mannen til de grader overlegen i sengen. Hun trenger lenger tid for å bli opphisset og klar for sex, men når hun først kommer i gang, er hun som et lokomotiv. Hun har muligheter for et ubegrenset antall orgasmer, og oftest er de langt sterkere enn mannens. I tillegg kan hun ha sex hele natten hadde det ikke vært for at mannen sovner etter en stund. Et gjennomsnittlig norsk samleie er ved siste måling på ti minutter!
Slike forskjeller er verdt å ta høyde for, og særlig menn bør legge seg i trening for å styrke den seksuelle kondisjonen slik at de varer lenger, kan utsette orgasmen og være til større glede for sin partner.
Slik er gode elskere

Fordi kvinner trenger lenger tid, krever det mer raffinement og tid til forspill. Kvinnen har behov for å bli kjærtegnet og stimulert langsomt, forsiktig og følsomt fra periferien og overflaten og inn mot sentrum.
En god elsker lytter til sin partner, spør hva som føles godt, tar seg god tid og venter på kroppens signaler til å kunne gå videre. Menn har det akkurat omvendt og blir elendige elskere hvis de tror kvinner har samme behov som dem selv.
Menn er mer primitive seksuelle dyr. De ønsker at kvinnen går rett på sak og kommer raskere til poenget. Begge parter har noe å lære av hverandre og trenger å møtes på halvveien. Kvinnen er naturtalentet i sengen, mannen er en gorilla som må trenes, oppdras og lære mer om den edle kunsten å ha sex.
Taoistisk sex
Den største seksuelle ekspertisen finnes i taoismen. I den gamle kinesiske kulturen styrte de klar av puritanske og livsfornektende religioner. De utviklet en helt annen åpenhet til sex ved å se på det som en kilde til nytelse, ikke så ulikt mat.
Med forståelsen av yin og yang betraktes sex som en utveksling av energi, en form for ernæring hvor partene forsyner hverandre med henholdsvis feminine og maskuline stoffer i form av hormoner, enzymer og subtile energier i tjeneste av sunnhet, helse, vitalitet og bevissthetsutvikling. Å kultivere sexlivet ble gjort gjennom mange teknikker for å gi mannen større utholdenhet, følsomhet og mottakelighet, og tilsvarende for kvinner for å øke hennes seksuelle ferdigheter.
Sentralt i taoismen er kontroll over mannens orgasme. De er tydelige på at en sædutløsning har en høy pris, etterfølges av et betydelig energitap og svekker helsetilstanden over tid. Jo eldre en blir, jo viktigere er det å spare på utløsningene.
Taoistisk sex er derfor ofte sex uten orgasme for mannens del, hvor han i stedet finner nytelse i kvinnens myke, feminine energier, fremfor å fokusere på sin egen utløsning.
Kvinner mister ikke energi ved orgasme, men oppfordres i større grad til å kontrollere sine følelser, som ofte kan være deres måte å miste energi på, skal vi tro sex-ekspertene innen taoismen. Mantak Chia er her blant de fremste i vår tid og verdt et studium.
Tantrisk sex
I India og i yogatradisjonen har de også fått med seg poenget med at menn bør være tilbakeholdne med utløsningen og spare på kruttet.
Ifølge tantrisk lære er den seksuelle energien drivkraften bak alt åndelig arbeid. Dersom denne energien ikke beherskes, men sluses ut gjennom de lavere chakraene, er det ikke mye strøm igjen til de øvre chakraene hvor dypere åndelige opplevelser finner sted.
Sølibat er derfor ikke en oppfinnelse drevet av seksualfobi, men en helt nødvendig forutsetning for mer avanserte former for spirituelt arbeid. Dette har også deler av kristendommen forstått, og det er en av grunnene til at sølibat inngår i de fleste klostertradisjoner.
Ikke alle er klar for å temme den seksuelle energien på denne måten. Lykkes det ikke å transformere energien til høyere bevissthet, kommer den ut i perverterte former. Dette har mange uskyldige altergutter i den katolske kirken smertelig fått erfare da deres åndelige veiledere og beskyttere ble deres overgripere.
Tantra er en retning i yoga hvor en bruker sexenergien mer direkte i ritualer og i form av ulike meditasjoner, hvor sex inngår som et transformerende virkemiddel. Selv om dette er en perifer del av tantra og en sjelden praksis, har det fra særlig vestlige åndelige turister fått stor oppmerksomhet.
Bhagwan Shree Rasjneesh, senere Osho, var en av de første som slo seg opp som sex-guru. Han var et fluepapir for tusener fra Vesten som flokket til India for å oppleve denne utradisjonelle blandingen av østlig mystikk, åndelig søken, psykoterapi og fri sex. Både frigjorte vestlige kvinner og guruer falt som fluer. Tantra og sex som en vei til åndelig utvikling ble mange guruers sjekketriks for å forføre naive vestlige kvinner uten de kulturelle sperrene som forbyr en slik praksis, slik tilfellet er i India.
Mer New Age-inspirerte variasjoner av tantra er også blitt populært, med et rikt innhold av teknikker for å gjøre sexlivet mer raffinert, frodig, fargerikt, intenst og ekstatisk. Å betrakte dette som en spirituell praksis er å ta litt hardt i. Denne formen for tantrisk sex, med blomster, røkelse, vin, massasjeolje, eksotisk musikk, chakrastimulering og å se på hverandre som guder og gudinner, handler om nytelse. Det er sex som en syv-retters middag på en av byens bedre restauranter.
Hva med følelsene?
Følelser er yin, handlinger er yang. Fordi kvinner er mer yin enn menn, betyr følelser mer for dem. Generelt er kvinner mer emosjonelle enn menn. Yin og yang trer også i kraft her. Det sies at kvinner må elske for å ha sex, og at menn må ha sex for å elske.

Det er mest behagelig å spise sammen med noen vi liker. Slik er det også med sex. Men fordi sex er mye mer intimt og skaper en nærhet hvor en forener seg med et annet menneske på det aller dypeste og inderligste av en selv, opplever de fleste det nedverdigende å ha sex uten følelser og uten kjærlighet.
Å ha sex er lett. Å elske er mye vanskeligere. Sex er drevet drifter, begjær og lyst. Å elske kommer av tilstedeværelse, følelsesmessig åpenhet, modenhet og trygghet til å være seg selv.
På det fysiske plan er god sex et spørsmål om god helse. Med en kropp struttende av energi, hormoner i fri flyt og positiv og sterk utstråling er seksuell tiltrekning til en partner i en lignende tilstand like uunngåelig som magnetisk kraft.
Vi er mer enn kroppen – vi er også emosjonelle, mentale og sjelelige. Den største gleden av sex er at vi kan elske på alle plan av oss selv. Sex er for begynnere. Sex med kjærlighet er for viderekommende. Lykke til!
Artikkelserie: Kunsten å leve
Artikkelen over er del 6 i artikkelserien Kunsten å leve av Christian Paaske. Dette er en bearbeidet republisering av saken, som ble første gang utgitt i Medium nr. 1-2015.
Ingen lærte oss som barn hvordan å leve livet som voksne – de fleste foreldre tar nok for gitt at dette kommer av seg selv. Denne «voksenopplæringen» sikter på på å dele ny lærdom, og noe av det har du kanskje allerede lært, men så ser du det kanskje ikke lenger i skogen av alt du har lært. Dette er altså veldig grunnleggende, men likevel viktig. Serien omhandler følgende menneskelige temaer innenfor kunsten å leve:
- Medium nr. 4-2014: Kunsten å være sur
- Medium nr. 5-2014: Kunsten å være alene
- Medium nr. 6-2014: Kunsten å gjøre ingenting
- Medium nr. 7/8-2014: Kunsten å spise
- Medium nr. 9-2014: Kunsten å elske
- Medium nr. 10-2014: Kunsten å ha sex
- Medium nr. 11-2014: Kunsten å meditere
- Medium nr. 12-2014: Kunsten å innrede huset
- Medium nr. 1-2015: Kunsten å dø
- Medium nr. 2-2015: Kunsten å være til stede i øyeblikket
- Medium nr. 3-2015: Kunsten å tilgi
- Medium nr. 4-2015: Kunsten å tjene penger
- Medium nr. 5-2015: Kunsten å nyte livet
- Medium nr. 6-2015: Kunsten å slutte å røyke
- Medium nr. 7/8-2015: Kunsten å slanke seg
- Medium nr. 9-2015: Kunsten å trene
- Medium nr. 10-2015: Kunsten å bruke et mantra
- Medium nr. 11-2015: Kunsten å puste
- Medium nr. 12-2015: Kunsten å være vegetarianer
- Medium nr. 1-2016: Kunsten å være lykkelig
For å lese resten av denne artikkelen må du bli abonnent.
Er du allerede abonnent? Logg inn her.

Medium Digital
Fri tilgang til Medium +
Tilgang til digitale magasiner

Medium Magasin
6 utgaver i året
Mediums årshoroshop inkludert

Medium Komplett
Fri tilgang til Medium +
Tilgang til digitale magasiner
6 utgaver i året