Skip to main content

Psykologiprofessor om møter med åndevesener: – Jeg har veldig gode erfaringer – også seksuelle!

Den spanske psykologiprofessoren Jorge Ferrer forteller i dette intervjuet om sine erfaringer med åndevesener, inkludert seksuelle opplevelser. Han skisserer også noen viktige distinksjoner rundt tematikken. Han oppfordrer både vitenskapsfolk og nyreligiøse til å ha en mindre konkluderende holdning til hva slike opplevelser egentlig er.

Foto: Privat

Et åndevesen er et ikke-fysisk, subtilt vesen som har selvbevissthet, selvstendig vilje og en form for høyt utviklet bevissthet eller energi, ifølge den spanske psykologiprofessoren Jorge Ferrer.

– Den viktigste forskjellen mellom blant annet mennesker og dyr vs. åndevesener er at vi består av bevissthet, energi og materie. Åndevesener består bare av bevissthet og energi. Derfor er de mer subtile, sier Ferrer, som i mange år var ansvarlig for mastergradsprogrammet i øst-vest-psykologi ved California Institute of Integral Studies. Han er fortsatt tilknyttet institusjonen, primært i form av undervisning over internett. Han har også skrevet en rekke fagbøker om transpersonlig psykologi, et fagfelt som omhandler skjæringspunktet psykologi og spiritualitet.

En samskapning

Er åndevesener virkelige? I mainstream-kultur tenker man at noe er virkelig hvis det eksisterer objektivt, uavhengig av menneskelig bevissthet. Dette paradigmet begynner det nå å stilles spørsmålstegn ved, også innen vitenskapen.

– Når vi ser noe utenfor oss selv, eksisterer det helt objektivt der ute? Eller foregår det en interaksjon mellom oss og det vi observerer? Eksempelvis tar en hund eller flaggermus inn mange av de samme sanseinntrykkene som oss, men har en helt annen opplevelse av dem, sier Ferrer.

En mer postmoderne forståelse enn den tradisjonelt vitenskapelige er å anse opplevelser av åndevesener som en samskapning mellom menneskelig bevissthet og en genuin ytre kraft, hevder Ferrer.

– Vi ser noe, men vi legger også noe til det vi ser. Noen tibetanske lærere omtaler åndevesener på denne måten: de eksisterer, men folk med forskjellig religiøs bakgrunn vil oppleve dem forskjellig. Der noen ser Kristus eller jomfru Maria, vil andre se buddhistiske åndevesener.

The real deal?

Ferrer presenterer to punkter som kan være nyttige som et utgangspunkt for å vurdere om et møte med et åndevesen er noe mer enn en projeksjon av eget sinn.

1. Forventning vs. at noe skjer uventet
Kommer åndevesenet uventet til oss, eller er det noe vi har forventninger om å se? Hvis en gruppe mennesker samles, ser opp mot himmelen og forventer å se noe uvanlig, så kan det være at det de opplever er en religiøs massehallusinasjon.

2. Ny kunnskap og lærdom
Hvis du gjennom møte med et åndevesen ser et symbol du aldri har sett før eller du lærer noe nytt, er det større sjanse for at det er et autentisk fenomen.

– Under bruk av medisinplanten Ayahuasca møtte jeg en taoistisk vismann. Jeg hadde lite kjennskap til taoismen før dette. Han ga meg gaver fra sekken sin, og jeg opplevde å få overført spirituell kraft. Først senere oppdaget jeg at åndevesenet var identisk med en vismann som er omtalt i taoismen.

Psykiateren Stan Grof beskriver mange slike tilfeller i sin forskning på LSD-terapi. Folk som aldri hadde studert den jødiske mystisismen Kabbalah så symboler derfra.

‘– Det bringer opp mange spørsmål. Samtidig kan vi ikke utelukke at vedkommende har lest om disse tingene tidligere, men senere glemt det. Eller det kunne forklares ved at de har vært i kontakt med det kollektivt ubevisste – noe som vitenskapen uansett ikke aksepterer, sier Ferrer.

Uavhengig av om åndevesener er virkelige eller ikke, i absolutt forstand, er Ferrer mer opptatt av om opplevelsene transformerer oss eller ikke.

Elsket med åndevesen

Ferrer har hatt sterke seksuelle opplevelser med åndevesener, og det i tilstander like mellom søvn og normal våken bevissthet, uten påvirkning av enteogener.

De fleste av Ferrers opplevelser skjedde under påvirkning av ayahuasca og san pedro – såkalte enteogener (psykoaktive stoffer som frambringer spirituelle opplevelser). Han har også hatt sterke seksuelle opplevelser med åndevesener. Sistnevnte skjedde i tilstander like mellom søvn og normal våken bevissthet, uten påvirkning av enteogener.

– Først kom det en sterk maskulin tilstedeværelse. Jeg måtte overgi meg for å bli fylt av denne energien. Deretter kom et feminint åndsvesen. Vi elsket, og det var kraftfullt. Det var som om hun ved å elske ble kroppsliggjort. Neste natt kom hun tilbake, fortsatt i form av en kvinne, selv om jeg ikke kunne se ansiktet hennes klart. Hun sa: «du trenger aldri bekymre deg for noen ting, fordi du er aldri alene, har aldri vært alene og vil aldri være alene.» Jeg følte meg veldig styrket av dette.

Han forholder seg åpent til forskjellige tolkinger.
– Representerte hun den feminine delen av meg selv? Var det et virkelig åndsvesen som beskytter meg, ikke ulikt en kristen skytsengel? Jeg tror det er viktig å ikke forhastet klamre seg til ett spesifikt svar.

En gang han mottok energihealingen reiki fra en healer, hevdet vedkommende at Ferrer hadde et åndevesen i auraen sin og at hun fjernet det. Uavhengig av om dette var tilfelle eller ikke, følte Ferrer seg mye bedre de påfølgende dagene.
– Kanskje var det symbolsk, selv om hun opplevde å se det. Jeg er åpen for forskjellige muligheter.

Onde ånder?

– Hva tenker du om «onde ånder» – eksisterer de, og er det noe å bekymre seg over? Hvordan kan man eventuelt beskytte seg mot dem?

– Jeg har ikke selv hatt slike negative opplevelser, men noen få ganger har jeg bevitnet ånder med dårlige hensikter. Det viktigste er å være fryktløs. Jeg bare blåste dem av gårde med pusten min, jeg var ikke interessert. Den beste beskyttelsen er å jobbe med seg selv på de forskjellige psykospirituelle nivåene – å bygge sitt eget energifelt. Da tror jeg ikke det er stor fare. Disse dårlige åndene føler seg tiltrukket av svakhet og frykt.

Er det likevel mulig å bli besatt av onde ånder? Ferrer har bevitnet situasjoner som kanskje var relatert til det. En deltaker på en ayahuasca-seremoni hadde brutt med en kult. Hele natten jobbet sjamanen og deltakerne med å ta kult-relaterte energier ut av kroppen hennes.

Et annet tilfelle var med en person som hadde borderline personlighetsforstyrrelse – en lidelse som innebærer uvanlig grad av ustabilitet i humør og svart/-hvittenkning. Da vedkommende gikk inn i sine mørkeste sider så det ut som en scene fra filmen Eksorsisten.

– Var det virkelig et åndevesen som hadde tatt bolig i vedkommende, eller var det aspekter av hennes egen psykologi og familiehistorie? Kanskje var det en kombinasjon, undrer Ferrer seg.

Forskjellige typer kontakt

Ferrer tilbyr selvutviklingsgrupper der de inntar planten san pedro for spirituelle formål, men han gjør ikke spesifikke tiltak for å komme i kontakt med åndevesener. Enteogene planter har blitt brukt over hele verden, som i Mosambik og Peru.

– Plantene gjør at man kan sanse subtile energier. Sjamaner samarbeider ofte med åndevesener i healingarbeid. Noen sjamaner tar i bruk tradisjonelle sanger (Ikaros) for å oppnå kontakt med åndevesener under ayahuasca-seremonier, sier Ferrer.

Det er mange forskjellige måter å være i kontakt med ånder på. I tradisjonell sjamanisme forekommer det at mennesker har seksuell kontakt eller gifter seg med ånder, forteller Ferrer.

– Både i Sibir og Vest-Afrika forekommer dette fortsatt, og det er beskrevet at det skjedde i mysterieskoler i det gamle Hellas og i keltisk sjamanisme. En mann er gift med en kvinne, og har samtidig også et åndevesen som partner. Noen åndevesener forlanger eksklusivitet, andre er polyamorøse (tillater flere partnere). Kanskje er sjamanen monogam i den fysiske verden, og polyamorøs i åndeverdenen – eller omvendt, ler Ferrer.

I tibetansk buddhisme omtales dakinier. Disse framtrer ofte som en form for åndevesen eller guddom. Man kan ha kontakt med dem for spirituell veiledning og vekst. En annen type kontakt med åndevesener er når man ber til dem for å oppnå materielle goder, både for seg selv og andre. Ferrer trekker fram kristendommen og hinduismen som to eksempler.

Åndevesener og healing

Den vanligste formen for kontakt med åndevesener er for beskyttelse og healing. Det kan være alt fra dyreånder, oppstegne mestere eller forskjellige galaktiske forbindelser (romvesener). Når man ser romvesener på denne subtile måten hører det til kategorien åndevesener, hevder Ferrer.

Under en ayahuasca-seremoni så han noen menneskelignende skapninger som var høyere enn mennesker. De bevegde seg gjennom rommet og satt seg ned foran deltakerne. De strakk ut armene og berørte seg på hjertet og kraftsenteret (hara-chakra mellom navlen og kjønnsorganene). Ferrer følte at de var vennligsinnede.

– Da de tok på meg følte jeg at det skjedde en sterk energetisk foredling i hjertet og i hara-senteret mitt, som en «spirituell kirurgi». Sjamanen fortalte etterpå at dette var de «astrale legene» som noen ganger kommer. Det er et vestlig begrep, men mange tradisjoner omtaler dem. De har blitt observert i mange forskjellige steder i verden.

Spirituell bypassing

Begrepet spirituell bypassing betyr å bruke spirituelle ideer og praksiser til å unngå å forholde seg til vanskelige følelser, uforløste emosjonelle sår og uferdige psykologiske utviklingsoppgaver.

– Når blir interessen for åndevesener en distraksjon (eller spirituell bypassing), og når er det en kilde til genuin vekst, innsikt og støtte? Hvordan kan vi best skjelne mellom disse to scenariene?

– Forskjellige tradisjoner har forskjellig syn på dette, sier Ferrer, og trekker fram Zen-buddhismen som opprinnelig kom fra Kina og så spredde seg til Vietnam, Japan og Korea.

– I denne tradisjonen anser de åndevesener som en form for distraksjon og forførelse. Sjamanistiske tradisjoner har en helt annen forståelse. Sjamanismen og tibetansk buddhisme kan omtales som «visjonære», mens andre tradisjoner – som Zen ­– er mer opptatt av «ren bevissthet» og ikke-dualitet. De verdsetter ikke det visjonære. Det kommer an på hvilket mål den spirituelle praksisen har. For å vurdere om kontakt med åndevesener er en distraksjon eller ikke, mener Ferrer vi må se på fruktene av opplevelsene.

– Vi bør også se på i hvilken grad personen det angår framstår som psykologisk bearbeidet og på plass i seg selv.

Absolutt alt kan brukes til spirituell bypassing, hevder Ferrer.
– Det handler ikke så mye om hva vi kommer i kontakt med, heller hvordan vi relaterer oss til opplevelsen. Har vi en holdning av «hva kan jeg lære av dette?» Eller tenker vi «jeg har blitt utvalgt av disse åndevesene til å bringe åndelig oppvåkning til planeten»?

Spirituell bypassing er å bruke spirituelle ideer og praksiser til å unngå å forholde seg til vanskelige følelser, uforløste emosjonelle sår og uferdige psykologiske utviklingsoppgaver.

Fortsatt tabubelagt

Participation and the Mystery (2017) er Jorge Ferrers nyeste bok, og fungerer både som en introduksjon til hans arbeid og som en utvidelse av teoriene framsatt i tidligere bøker. En av hans hovedteser er at mennesket er en aktiv medskaper av spirituelle fenomener. I boka omtaler han bl.a. forholdet mellom vitenskap og transpersonlig psykologi og hva det vil si å leve en spiritualitet som omfatter alle livsområder. Dette er den første boka der han omtaler sine opplevelser med åndevesener.

Lære om åndevesener har aldri vært del av læreplanen på California Institue of Integral Studies der Ferrer fortsatt underviser, nå mest over internett.

– Bare i min nyeste bok Participation and the Mystery (2017) omtaler jeg temaet. Der beskriver jeg mine egne opplevelser og forskjellige typer åndevesener. Dette er et tabubelagt område, dels grunnet det rådende vitenskapsparadigmet. Transpersonlig psykologi, et fagfelt som omhandler skjæringspunktet mellom psykologi og spiritualitet, har prøvd å markere et sterkt skille mellom seg selv og New Age for å oppnå mer tyngde innen akademia. Derfor blir området åndevesener ofte nedtonet eller ikke omtalt der, sier Ferrer, som tror at det å snakke om opplevelser av åndevesener vil bli mer stuerent.

– Mange unge mennesker har prøvd ayahuasca. Det vil ha stor innflytelse på hvordan vi framover forholder oss til dette temaet.

Formet av religiøse fordommer

– Hva er vanlige misforståelser og fordommer omkring åndevesener?
– Vi en tendens til enten å romantisere eller demonisere slike fenomener. Noen har holdningen at hvis du hadde en opplevelse av et åndevesen, så må det per definisjon ha vært vennligsinnet og innsiktsfullt. Andre sier med en gang «det må ha vært noe ondt, du må beskytte deg». Dette avhenger mye av den rådende religiøse pregningen i vår kulturbakgrunn.

Jorge Ferrer

  • Psykologiprofessor, kursholder og fagbokforfatter
  • Opprinnelig spansk, har bodd i USA i 24 år, bor nå i Barcelona
  • Var tidligere ansvarlig for mastergradsprogrammet i øst-vest-psykologi ved California Institute of Integral Studies (CIIS). Dette er en av de fremste amerikanske institusjonene på universitetsnivå der skjæringspunktet mellom psykologi og spiritualitet er et sentralt anliggende. Kalles ofte transpersonlig eller integral. Han underviser fortsatt i mastergradsprogrammet, men primært via internett.
  • Har utgitt flere fagbøker innen området transpersonlig psykologi, blant annet Revisioning Transpersonal Theory, og publisert mange artikler innen fagfeltet.
  • Brenner for at kroppen i større grad må inkluderes i en helhetlig spiritualitet.
  • Hevder at New Age-spiritualitet undervurderer viktigheten av doktrine og forståelse som fundament for erfaring, samtidig som tradisjonelle retninger begrenser seg ved å skulle reprodusere grunnleggerens oppdagelser på bekostning av å være kreativ, tenke nytt og gjøre egne oppdagelser.
  • Han mener vi vil skape nye erfaringer og innsikter som er viktige for vår tid hvis vi bruker kroppen som en viktig medspiller og en integrasjon av alle livsområder i den spirituelle praksisen.

Tre typer åndevesener

  1. Religionsspesifikke vesener
    Som kristne engler, dakinier (tibetansk buddhisme), englene i Kabbalah (jødisk mystisisme). I disse tilfellene kan man ofte mistenke at opplevelsen er en menneskelig konstruksjon. Vesenene viser seg med sterke menneskelige trekk og egenskaper og er veldig formet av religionenes trossystem.
  2. Åndevesener som tidligere har vært mennesker
    Avdøde kristne helgener, oppstegne mestere og andre former for åndelige lærere. Man kan strengt tatt også regne spøkelser til denne kategorien, men det er mer i kategorien parapsykologi og mediumskap som Ferrer ikke kjenner så godt til.
  3. Ikke-menneskelige åndevesener
    Disse kan være dyreånder og vesener fra parallelle virkeligheter (hvis dette finnes) og andre dimensjoner, som romvesener. Disse har ikke vært mennesker før.

For å lese resten av denne artikkelen må du bli abonnent.

Medium Digital

Fra kr. 39,- / mnd

  Fri tilgang til Medium +

  Tilgang til digitale magasiner

Medium Magasin

Fra kr. 449,- / år

  6 utgaver i året

  Mediums årshoroshop inkludert

Medium Komplett

Fra kr. 59,- / mnd

  Fri tilgang til Medium +

  Tilgang til digitale magasiner

  6 utgaver i året


Elisabeth Hægeland Reynolds

Jeg har jobbet som journalist i Medium siden 2007 og som redaktør siden 2014. Jeg er utdannet journalist, biopat og polaritetsterapeut.
    0
    Handlekurv
    Handlekurven din er tom
      Kalkuler frakt
      Bruk kode