En innføring i fysisk mediumskap
En del av artikkelserien Mediumskap og healing i praksis
I fysisk mediumskap kan det skje en rekke ting, men felles for dem, er at det skjer et fysisk fenomen. Det som er spesielt, er at det skal være mulig å observere fenomenet med våre vanlige sanser. For at det skal regnes som fysisk mediumskap, må det være mulig for alle som er til stede å observere det som skjer, ikke bare mediet med sine evner. Det skal i utgangspunktet også være mulig å registrere denne typen mediumskap på instrumenter eller opptaksutstyr som video, kamera eller utstyr for lydopptak.
Det var fysisk mediumskap som startet interessen for moderne mediumskap på midten av 1800-tallet, men det er sjeldent i dag. Årsaken er at det bare er noen få medium som har riktig energi til å drive med fysisk mediumskap. En like viktig grunn er at det krever masse trening for å få til en slik type mediumskap. For å bli god innen fysisk mediumskap, må et medium normalt trene i årevis. Treningen er ofte vanskelig og krever generelt at man har med seg mange sittere.
Et fysisk medium trener gjerne i en sirkel med fem til ti personer. Det eneste sitterne gjør, er å gi energi og observere hva som skjer. Dette må gjerne gjøres en gang i uken gjennom mange år. Det er få, både medium og sittere, som har tid og vilje til dette i dag. Vår hverdag har blitt for travel.
På slutten av 1800-tallet og starten av 1900-tallet da dette var på sin høyde, hadde man ikke så mye å ta seg til på kvelden. Ikke fantes det PC, internett, TV eller radio, og det man ofte gjorde var å snakke eller å lese. På grunn av den voksende interessen utover 1800-tallet og siden mange hadde god tid, ble det populært å sitte i fysiske sirkler. Det var tusenvis av slike sirkler i USA og England. På grunn av det fikk vi frem en del dyktige fysiske medium.
Fysiske fenomen
Vi skal se litt nærmere på de forskjellige fenomenene innen fysisk mediumskap. Det finnes ingen som har mestret alle disse fenomenene, men Daniel Dunglas Home og Eusapia Palladino er to som mestret mange av dem. Nedenfor er en liste over en del fenomen. Husk at for at fysisk mediumskap skal være gyldig, må alle som er til stede oppleve fenomenet. De aller fleste fenomen skjer når det er mørkt eller når det bare er rødt lys på i rommet (redlight). Likevel har disse fenomenene også skjedd i fullt dagslys selv om det er sjelden.
Temperaturendringer: Klare endringer i temperaturen i rommet.
Vind: En klart følbar vind.
Lukt: En lukt eller aroma, som alle kan lukte helt klart.
Vann: Kan komme inn i rommet eller på deltakerne.
Elektromagnetiske knakelyder: Kan høres av alle.
Bankelyder: Banking i vegger, på bord eller i rommet. Bankingen skal gjerne ha sekvenser som gjør at den gir en form for kommunikasjon. Som for eksempel 1 gang for ja og 2 for nei.
Borddans: Her får mediet bordet til å løfte seg på to ben eller helt opp i luften. Det kan også være at bordet starter å vandre rundt i rommet. Enklest får man til dette ved å holde hendene løst oppå bordflaten. Det beste er om man ikke holder i bordet og det løfter seg av seg selv.
Lysfenomen: Her kommer det lys inn i rommet som man sitter i. Det kan være kortere eller lengre blink eller stabile lys. De kan komme i flere farger og fasonger. Det skjer i mørke eller ved rødt lys. (redlight)
Flytting av gjenstander: Åndeverdenen kan flytte gjenstander rundt i rommet.
Apporter: Gjenstander blir tatt med inn i rommet der seansen er. Gjenstandene kommer fra et sted utenfor rommet eller langt borte. Det åndeverdenen gjør, at de de-materialiserer tingen og så re-materialiserer den igjen inne i rommet.
Asporter: Det motsatte av apporter. De tar gjenstander ut av rommet.
Ringelyder og instrumenter: Åndene bruker gjenstander som klokker og instrumenter til å lage lyder. Det kan være alt fra en enkel bjelle til instrumenter som spiller av seg selv.
Transfigurasjon: Det legger seg en tynn maske av ektoplasma over mediets ansikt slik at det ligner på ansiktet til den som kommuniserer gjennom mediet. Skjer gjerne når mediet snakker i transe.
Materialiseringer: Mediet materialiserer en ånd delvis eller helt. Det kan være fra en enkel hånd eller et ansikt til en hel figur som kan gå og snakke. Ektoplasmaen som vises, er gjerne hvit i fargen og minner om en blanding av hud og gummi.
Direkte tale: Dette kan komme fra en materialisering. Det kan også være at åndeverdenen bygger opp et stemmebånd av ektoplasma som det snakker gjennom. Ofte gjør ånden dette gjennom en «trompet». Trompeten holdes oppe i luften av åndeverdenen. En slik trompet ser ut som en enkel ropert og er der for å forsterke lyden.
Materie gjennom materie: Dette er når materie de-materialiseres og re-materialiseres i samme rom med den hensikt å endre det som er der. Et godt eksempel er ringene av elfenben og treverk som er flettet i hverandre. En av de mest kjente innen dette feltet er Margery Crandon.
Uavhengig tale: Det bygges opp en usynlig stemmeboks i luften. Det brukes ikke trompet. Det høres ut som om stemmen kommer fra «ingenting».
Levitasjon: Mediet får enten gjenstander til å løfte seg og flyte i luften, eller kan selv løfte seg fra grunnen. Mest kjent er Daniel Dunglas Home.
Direkte healing: Åndeverdenen gjør endringer på et menneske der og da. Det må være synlige eller målbare endringer som kan bevitnes. Eksempler kan være å rette ut bein eller fjerne svulster.
Direkte skriving: Åndeverdenen skriver direkte på et papir eller en tavle uten at noe medium holder skriveredskap i sin hånd. Mest kjent er Henry Slate.
Direkte maling og tegning: Samme som skriving, bare at det males eller tegnes. Mest kjent er David Duguid.
Åndelig foto: Mediet eller en annen tar et bilde og det vises andre personer eller noe annet på bildet som ikke var med i motivet. Vi snakker ikke om tilfeldigheter, men at det kommer når man ønsker det. Ekte orber kan være en del av dette.
Forlengelse eller krymping: Mediet klarer å endre kroppen sin slik at den blir markant kortere eller lengre. Mest kjent er D. D. Home og Eusapia Palladino.
Ildspåsetting: Mediet klarer å tenne lys eller noe annet kun ved hjelp av sin og åndeverdenens energi. En av de få som klarte dette, var D.D. Home.
EVP, electric voice phenomena: Man får stemmer inn på et eller annet elektronisk opptaksutstyr.
DRV, direct radio voices: Det er mulig å bruke en vanlig radio til å snakke direkte til en avdød. Den fungerer da som en toveis radio.
Ektoplasma
En god del av de fysiske fenomenene er gjort ved hjelp av et materiale man kaller ektoplasma. Det kan enten være synlig eller usynlig, mykt eller hard. Ifølge Arthur Findlay, en kjent vitenskapsmann innen spiritualisme, er ektoplasma en substans som er tatt fra mediets kropp og blandet med en eterisk substans. Man kan si at stoffet ikke hører til hverken menneskenes eller åndenes verden, men er noe som er skapt gjennom en blanding av disse to dimensjonene.
Ektoplasma kommer ut av mediet gjennom en tilgjengelig åpning, ofte gjennom munn, øre eller nesebor. Det kan også komme fra maven ved solar plexus. Ved hjelp av denne materien kan åndene påvirke fysiske ting. Noen eksempler på dette, er å løfte på noe eller å bygge deler av et menneske. Som regel er ektoplasma veldig lyssensitivt, men det er avhengig av hvordan det oppstod. Av den grunn blir mange seanser holdt i totalt mørke eller i mørkerødt lys. Trenden i dag er at flere og flere jobber med å få til dette i et rom med dunkel belysning. Grunnen er at det skal være lettere å se for tilskuere og mindre fare for juks.
Ikke alle fenomen skjer ved hjelp av ektoplasma. Åndeverdenen har også mange andre måter å manipulere energi på. Det kan være i sin rene form eller som fast materie. Eksempler på dette er gjennom materie eller apporter. Åndelige lys eller EVP lages heller ikke ved hjelp av ektoplasma.
Fysiske seanser
Fysiske mediumskap er den mest krevende disiplinen innen mediumskap og det er skrevet mange bøker om emnet. Skal man jobbe med det, må man først ha mye trening og jobbet som medium noen år. Likevel vil jeg gå gjennom en del rundt fysiske seanser slik at du lærer mer om det. Det vil gi større innsikt i hva det er og hvordan det foregår.
Som oftest foregår slike seanser i mørket eller i et svakt, rødt lys. Mediet sitter på en stol. Rundt i en sirkel sitter deltakerne (sitterne) som observerer og skaper energi til seansen. Mediet har normalt en hjelper som instruerer hva som skal skje underveis. I mange tilfeller vil mediet sitte i et kabinett for å samle energien bedre. Et slikt kabinett er et lite rom bygget opp av stoff eller enkelt treverk. Det er gjerne en åpning foran, og har ofte et gardin som kan trekkes fra eller lukkes. Om den er åpen eller ikke, er avhengig av hva som skjer og hvilken energi som trengs. Under seansen kan én eller gjerne flere fysiske fenomen fra listen ovenfor skje.
Å sikre mot juks
Siden mye av dette skjer i mørke eller med dunkel belysning, er det viktig å sikre seansen mot juks. Derfor pleier de fleste medium å ta en del forholdsregler for å sikre seg mot å bli beskyldt for juks. De vanligste sikkerhetstiltak er.
- En eller flere av deltakerne kan søke gjennom rommet og ransaker mediet før han starter.
- Gjennomsøkningen kan også skje etter at seansen er over.
- Dører er gjerne låst slik at andre ikke kan komme inn eller gå ut av rommet.
- Mediet er av og til bundet fast slik at han ikke kan reise seg eller røre seg.
- Sitterne holder gjerne hverandre i hånden slik at man vet at ingen av dem kan hjelpe mediet med å jukse.
- Man prøver å ha så mye som mulig av seansen i rødt lys for å unngå mulig juks i et helt mørkt rom.
Rommet
Vanligvis brukes det et rom som passer til fysiske mediumskap. Det skal være passe stort i forhold til antall deltakere. Ikke for stort, men ikke for lite. Rommet bør helst ikke ha vinduer og så få dører som mulig. Det må være skjermet slik at det ikke kommer noe lys inn. På den måten er det lettere for lederen å ha kontroll på lysforholdene i rommet. Skal det jobbes med ektoplasma, skal rommet være helt rent. Er det ikke det, kan det skade mediet. Enkelte medium setter ut materialer som salt og vann for å styrke energien.
Sikkerhet for mediet
Den generelle regelen innen mediumskap er at det ikke på noen måte er farlig. Fysisk mediumskap er unntaket. Her kreves det svært strenge regler for å sikre mediet. Årsaken er ektoplasma. Når den bygges opp, vil åndeverdenen bruke materie fra mediets kropp for å lage ektoplasma. De vil også bruke materie fra andre steder. Det kan være fra klærne til de som er i rommet eller andre gjenstander. Hvis det skjer en plutselig forstyrrelse i rommet og mediet blir revet ut av sin fysiske transe, vil ektoplasmaen raskt tilbakeføres til mediet. Dette kan skade og forurense kroppen. Når dette skjer plutselig, vil ikke åndeverdenen klare å rense alle byggematerialer og tilbakeføre ektoplasmaen på riktig måte. Derfor er det en del sikkerhetsregler som må følges i en slik seanse. Noen av de viktigste er;
- Rommet må være rent og ryddig.
- Deltakerne må fylle ut et skjema på forhånd om at de ikke har noen fobier eller angst for ting som skal skje under seansen.
- Når mennesker som skal være med på en seanse, skal de sitte stille så lenge det varer.
- Det er ikke mulig å gå ut under en seanse. Man må være der hele tiden.
- Dørene må være låst slik at ingen kommer plutselig inn og forstyrrer.
- Den som hjelper mediet, må kontrollere lyset slik at det ikke plutselig blir skrudd på.
- Man skal ikke ta på mediet eller noe av det som skapes i rommet uten å ha fått beskjed om at det skal gjøres.
Dette er bare en liten del av de viktigste reglene som gjelder under alle seanser. Hvert medium har i tillegg sine egne regler.
Personlige erfaringer
I løpet av min karriere har jeg diskutert mediumskap med mange mennesker. Blant dem har det selvfølgelig også vært mange skeptikere. Jeg har også opplevd flere fysiske seanser med medium og flere fysiske fenomen. Derfor tenkte jeg å ta med nok en morsom hendelse åndeverdenen har gitt meg. En av dem var en venninne av min datter som fikk et klart bevis for åndelige aktivitet mens vi var på en kort biltur. Under turen diskuterte vi det åndelige og denne venninnen var altså negativ. Mens vi diskuterte, startet min mobiltelefon å ringe. Den var festet i en holder på dashbordet. Displayet viste at det var telefonen til venninnen i baksetet som ringte min telefon. Da dette skjedde, var hennes telefon inne i hennes veske, som lå mellom min datter og henne selv. Hun hadde på ingen måte rørt telefonen sin, og det var ikke noen mulighet for ytre trykk eller påvirkning på telefonen slik den lå. Det ble en sterk opplevelse for denne unge jenta som var med oss på tur, og hun var vel litt mer åpen for muligheten for åndelig kontakt etter dette.
Mer om fysisk mediumskap
Hvis du er interessert i å lære mer om fysisk mediumskap, vil jeg anbefale deg å lese mer om temaet. Det finnes en mengde gode bøker om dette temaet. Det neste du bør gjøre, er å bli med på noen fysiske demonstrasjoner slik at du selv kan observere hva det er.
Et utvalg av de beste fysiske medium i dag er:
- Scott Milligan fra England: www.scottmilligan.net
- David Thompson fra England bosatt i Australia: www.circleofthesilvercord.net
- Steward Alexander fra England regnes som en av de beste i vår tid. Han har stort sett sluttet å gi demonstrasjoner på grunn av høy alder.
- Kai Mügge fra Tyskland: www.felixcircle.blogspot.com
Verdens beste fysiske medium
Kai Mügge regnes i dag som verdens beste fysiske medium. I oktober besøker han Oslo for første gang på åtte år. Er du interessert i å bli med på en seanse kan du kontakte Norsk Spiritualist Forening som arrangerer seansen. Det vil også bli arrangert kurs innen fysisk mediumskap senere på høsten.
Er du fremdeles interessert i å utvikle deg som fysisk medium, vil jeg anbefale å gå et kurs før du starter med å lage din egen hjemmesirkel. Det er viktig for å få fremgang og for din sikkerhet. Det kan ta lang tid å utvikle og det kan være vanskelig å finne gode og stabile sittere som vil jobbe med deg over lang tid. Men alt er mulig om man vil nok.
For å lese resten av denne artikkelen må du bli abonnent.
Medium Digital
Fri tilgang til Medium +
Tilgang til digitale magasiner
Medium Magasin
6 utgaver i året
Mediums årshoroshop inkludert
Medium Komplett
Fri tilgang til Medium +
Tilgang til digitale magasiner
6 utgaver i året