Skip to main content

Spådom med runer

Kan runer brukes som et spådomsverktøy, og hvordan går man frem? Vi tar en titt på en ny bok om dette for å finne svar.

Runene er våre eldste skrifttegn brukt til kommunikasjon og magiske formål i Skandinavia. I boken Runenes magiske verden (2020) av Dag-Rune Linnerud får vi et dypdykk ned i våre forfedres mystiske tradisjoner og gudelære, samt en innføring i hvordan runer kan brukes både som spådomstegn og til selvutvikling. Vi tas med til et spennende univers bestående av mytefortellinger, norrøne guder, magiske ritualer, overtro og fortolkning av runer.

− Faktisk har runene blitt kalt vikingenes I Ching (1) og brukes i dag av mange som et spådomsverktøy i en moderne rekonstruert utgave. Runene gir ingen entydige svar, de skaper ikke fremtiden for oss, men de peker på begreper og esoterisk kunnskap som kan hjelpe oss til å finne det vi søker i oss selv.

De eldste runene ble brukt allerede for nesten 2000 år siden. De ble ristet i tre, gravmonumenter av stein og på personlige gjenstander, men det er bare funnet en svært liten andel av den totale mengden runeskrifter som ble produsert. Fra vikingtidens runeinnskrifter vet vi at både kvinner og menn ristet runer, ifølge Linnerud.

Forfatter av den omtalte boken om runer er Dag-Rune Linnerud. Han jobber som lærer og har fordypet seg i norrøn mytologi, runer, trolldomskunst, norrøn kulturarv, kult og magi i førkristen tid.

I sin bok gir Linnerud et innblikk i de 24 runene i den eldre Fuþarken, som er den eldste runerekken, samt runenes navn, symbolverdi og assosiasjoner. (Fuþarken var i bruk fra cirka år 100 evt. til 600 evt.) Boken utforsker eldgamle betydninger, historie, kultur og runenes relevans med henvisninger til norrøn gudelære og historiske kilder. Boken kaster også et nytt lys på vikingtiden, gammel runekunnskap og våre forfedres visdom. Her er flere referanser til Edda, sagaer, gamle runedikt og historiske kilder.

Magisk bruk av runer

I førkristen tid eksisterte runene i relasjon med gudedyrking og hellige offerritualer. Tegn og religiøs tro var koblet sammen, og menneskene trodde da at både levende og døde ting var bevisste, og at man kunne henvende seg til denne bevisstheten med symboler.

− Trolig besto de første runespesialistene av stammens seere og en elite av innviede kultledere. Forholdet de første runemesterne hadde til runene, må ha fulgt en svært gammel og variert tradisjon med forutsigelser og spådomsvarsler, basert på muntlige overleveringer. Vi kan anta at runespådommen i de germanske stammene fra starten ble påvirket av divinasjonspraksisen i Romerriket. I tillegg viser keltiske funn fra Danamrk, som Gundestrupkjelen, den keltiske kulturens tidlige innflytelse i Norden, skriver Linnerud.

I den eldre Fuþarken tids (ca. 100−600 evt.) eksisterte en forholdsvis enhetlig kultur i de nordgermanske områdene, der folk snakket omtrent samme språk. Skillet mellom den rasjonelle virkeligheten og den metafysiske virkeligheten må ha vært flytende, skriver Linnerud. Alt kunne tilsynelatende bli tillagt en høyere mening eller skjebne.

− Å riste, spå og tolke runetegnene var nok for mange et mesterfag, som runeristeren tilegnet seg og videreforedlet gjennom en mannsalder. En kan tenke seg at divinasjon med runer inngikk i en mer omfattende kulthandling, og at denne fulgte visse innarbeidede fremgangsmåter. Samtidig har det nok også vært store ulikheter over geografiske områder med tanke på kultlederens stil og tilnærming til guder og runer.

Enkelte ord, navn og fraser som ble brukt i en spesiell kontekst hadde en magisk kraft, som blant annet verneord for beskyttelse. En runeinnskrift på Setrekammen fra Bømlo lyder slik: «alu na alu nana», som er oversatt slik: «Vern (for deg) Na, vern (for deg) Nanna». Den er også oversatt slik: «Hill deg Møy mellom Møyar. Vern om deg Nana».

En annen runestein i Blekinge i Sverige har runeinnskriften «HaþuwulfR» (Hådulf) – ᚠᚠᚠ. Tegnet synes å fungere som en begrepsrune som kan ha til formål å tiltrekke rikdom og velstand. Runetegnet ᚠ, som står for f-lyden, fehu og fè, og betyr både fe (kveg), velstand og rikdom. Den står også for en skapende energi og er relatert til guddommene Frøy, Frøya og Njord, som står for fruktbarhet, fred og velstand.

Fremgangsmåte for runespådom

Slik som med all spådom og magiske, hellige og effektive ritualer, er meningen at det skal berøre oss på et emosjonelt plan. For det er i virkeligheten her utviklingspotensialet ligger, påpeker Linnerud i boken. Hvis runer trekkes, kastes og tolkes kun for underholdningens skyld, kan det ikke kalles et ritual.

I boken gir Linnerud noen konkrete råd om runespådom, og her velger vi et utdrag for å gi en liten innføring.

1. Intensjon og spørsmål:

Sett en klar intensjon, der du avklarer tema og problemstilling for runespådommen. Bruk god tid på å stille spørsmål som begynner med hvem, hva, hvorfor, hvor og hvordan, og unngå spørsmål som kan besvares med ja eller nei. Hva ønsker du svar på?

2. Hellig rom:

Definer det fysiske og hellige rommet hvor spådommen skal skje. Dette er noe som også utføres i sjamanisme, nypaganisme og i naturreligionene, der det er vanlig å tilkalle gudemakter, krefter og hjelpånder. Noen bruker litt røkelse for å rense luften litt. Alt dette er selvsagt frivillig.

Mange ønsker å bare sitte uforstyrret et sted og meditere og/eller be litt før de starter. Uansett hva man foretrekker å gjøre, er målet å vende fokuset fra den ytre, materielle verden til den indre, åndelige verden. Man kommer da i den rette sinnsstemningen, der man er klar for å åpne opp og ta inn og formidle runenes budskap med rene ord

3. Trekk eller kast runer:

Runetrekning: Sett deg ned ovenfor den du skal spå og bland runene godt. La den andre trekke tre runer, en i gangen, og legg dem ned i samme rekkefølge som de trakk dem. Den første runen representerer fortid, den andre nåtid og den tredje fremtid.

Runekasting: Sitt eller stå oppreist med alle runene i hendene og kast dem kontrollert på bakken eller på gulvet foran deg. Fjern de runene som ligger med den blanke siden opp. Tolk de andre runene.

Angående det å lære seg å tolke runer, kan vi anbefale Dag-Rune Linneruds bok Runenes magiske verden (2020).

Litteratur for spesielt interesserte i runekasting:

  • Runenes magiske verden (2020) av Dag-Rune Linnerud, Gyldendal Norsk Forlag 
  • Boken om runene av Ralph Blum, Tiden Forlag 
    The Runic Workbook. The understanding and using the power of runes av Tonny Willis, The Aquarian Press, Storbritannia

Referanse:

1) I Ching, på norsk Forandringenes bok er en 2800 år gammel kinesisk tekst. Det er en av de fem konfucianske klassikere i Kinas litteratur og inneholder spådomstekster knyttet til en serie på 64 heksagram. Les mer på Wikipedia.

Nettsider om å spå med runer:


For å lese resten av denne artikkelen må du bli abonnent.

Medium Digital

Fra kr. 39,- / mnd

  Fri tilgang til Medium +

  Tilgang til digitale magasiner

Medium Magasin

Fra kr. 449,- / år

  6 utgaver i året

  Mediums årshoroshop inkludert

Medium Komplett

Fra kr. 59,- / mnd

  Fri tilgang til Medium +

  Tilgang til digitale magasiner

  6 utgaver i året


Elisabeth Hægeland Reynolds

Jeg har jobbet som journalist i Medium siden 2007 og som redaktør siden 2014. Jeg er utdannet journalist, biopat og polaritetsterapeut.
    0
    Handlekurv
    Handlekurven din er tom
      Kalkuler frakt
      Bruk kode