Ytre stillhet er overvurdert
Mandag 9. november publiserte vi en artikkel om Grellands tanker om indre stillhet, støy og autentisitet: – Å finne stillhet i seg selv er livsviktig. Artikkelen du nå leser bygger videre på de samme tankene, men kan også leses for seg.
Finner stillhet i storbyer
Grelland er født i Oslo og bodde noen år i Hong Kong under oppveksten.
– Jeg liker følelsen av å være i en storby, sier Grelland, som de siste 30 årene har bodd i den lille sørlandsbyen Grimstad.
– Jeg kan føle sterk tilstedeværelse når jeg hører alle lydene, stemmene, trikkene og bilene i en storby. Parallelt med de ytre inntrykkene kan jeg være oppmerksom på meg selv i denne situasjonen. Og kanskje fordi jeg lever så mye i en småby som jeg gjør, liker jeg å reise til Oslo eller København en gang iblant – der jeg finner en stillhet midt oppi all støyen.
Stillheten kan altså være hvor som helst, midt i støyen og travelheten, ifølge filosofen.
– Man kan også finne den når man selv er veldig travel. Man kan være veldig autentisk midt i en travelhet. Eksempelvis kan man gjøre noe man er flink til, i et høyt tempo, og samtidig finne en stillhet og oppmerksomhet på seg selv i det.
Liker sosiale medier
– Hva gjør det med oss å leve i det mediesamfunnet vi har i dag, med smart-telefoner og sosiale medier?
– Mitt utgangspunkt for å si noe om det, er at jeg først og fremst er veldig glad i disse nye mediene. De har gitt nye muligheter til kontakt med personer jeg ellers ikke ville fått kontakt med. Man kan også se disse mediene som et forum for mellommenneskelig kreativitet.
Han er samtidig oppmerksom på de potensielle farene ved bruk av sosiale medier.
– I likhet med storbylivet kan sosiale medier gjøre livet litt mer fullt av hendelser, og det kan potensielt være stressende. Ytre støy kan være stressende. Vi trenger ytre stillhet innimellom – vi trenger hvile og søvn. Selv om jeg liker storbyliv, trenger jeg også å hvile. Vi trenger pauser.
Pauser er viktig – også uten skjerm
Pausene er kanskje det vi trenger for å kunne ta med stillheten inn i travelheten, fortsetter Grelland.
– Derfor gjelder det at man ikke krampaktig må gripe til telefonen i alle mulige situasjoner, eksempelvis når man våkner om natten. Man kan bli fanget av det. Og da tenker jeg at tankene om autentisitet og tilstedeværelse er en hjelp til å vurdere når det blir galt og når det blir riktig. Bruk av smarttelefon og sosiale medier er riktig når det er autentisk, det er galt når det blir et slaveri, når man har et krampeaktig forhold til det. Eksempelvis hvis man alltid må vite hva som skjer og ikke klarer å slå det av.
Et autentisk forhold til seg selv er nøkkelen til å leve i den nye medieverdenen, ifølge Grelland.
– Man kan ikke unnslippe å forholde seg til det til en viss grad, med mindre man velger å flytte til et avsidesliggende sted og avskjære seg. De fleste velger å ha et liv der mediene følger med. Da er det viktig å finne stillheten i dette travle moderne livet.
Farlig å idyllisere fortiden
– Noen tiår tilbake var det mye mer ytre stillhet og ro, og færre inntrykk å forholde seg til. Men folk var ikke mer autentiske den gang?
– Det er jeg helt enig i. Jeg synes jeg har opplevd mye idyllisering av tiden jeg vokste opp i – 1940-, 50- og 60-tallet. Det var eksempelvis to kriger i første halvdel av århundret, ikke akkurat en idyll.
Man kan tenke seg at livet på landet, på 1950-tallet og tidlig 60-tall, var idyllisk, fortsetter Grelland, som vil problematisere denne forestillingen.
– Jeg vokste opp som prestesønn på en gård. De som drev gården hadde ikke traktor, bare tre hester. Så jeg har nesten levd på 1800-tallet, slik det var tidlig i min barndom. Det var rolig, i en viss forstand, og mye gjentakelser. Men folk var ikke mer autentiske. Det var så mye man måtte passe på – regler, normer, man måtte oppføre seg på strengt definerte måter.
Sosialt press på bygda
Det var mye som ble forlangt av en, i et lite samfunn der man forholdt seg mye til de samme menneskene, erindrer han.
– I en slik situasjon vil alle ens svakheter lett komme til syne, og så prøver man å unngå det, og det er lett å dømme hverandre. Det var et mye mindre tolerant samfunn da enn i dag. Dessuten hadde vi svært grov diskriminering av blant annet samer og tatere, som kunne inkludere tvangssterilisering. Vi kunne se den samme holdningen innenfor mange andre samfunnsområder. I den tidens samfunn var det helt katastrofalt å være annerledes. Disse samfunnsforholdene hindret autentisitet.
Han tenker det er mye lettere å være autentisk i dag, altså å være seg selv – enn det var på 1950-tallet.
– Det skjer mer nå og man må ta flere valg, men nettopp det er kjernen i det autentiske liv – at jeg tar mine valg. Valgene kan godt være konvensjonelle og begrensede, men det er jeg Som skal ta dem. Det hjelper ikke hvor interessant livet er hvis noen andre har valgt det for deg.
Ytre stillhet og slit
Han medgir samtidig at det under hans oppvekst på den norske landsbygda på 1950-tallet var mye stillere enn i dag.
– Det var få biler, fravær av traktor, og det var mye naturlyder. Man hørte fuglesang og vinden som blåste. Det kunne potensielt nære oppunder en indre stillhet. Det var samtidig mye slit også. Bøndene drev skogsdrift, men hadde ikke tid til å gå tur. De stod på fra morgen til kveld. Selv en husmor stod på i hele huset, vasket klær, bakte og stekte. Det var en travel hverdag, mye mer enn vi ofte tar innover oss.
Riktig dosert ytre stillhet
Han konkluderer med at den indre stillheten ikke trenger å stå i et direkte forhold til hvor stille det er i det ytre. Samtidig er det essensielt at vi innimellom opplever en ytre stillhet.
– Jeg har et stille rom som jeg mediterer i, man skal ikke undervurdere verdien av det. Men vi overvurderer det litt. Man kan ha det veldig stille i det ytre, men samtidig være urolig inni seg – travel, stresset og overopptatt av hva andre tenker om en. Man kan leve i midten av en storby og likevel være autentisk og ha en indre stillhet.
Les mer:
- Hans Grellands bok Om følelsene
- Hans Grellands bok Tausheten og øyeblikket
- Hans Grelland bidrar med et kapittel om sine erfaringer med meditasjon i boken Når vi er stille: Erfaringer med meditasjon
Om artikkelforfatteren:
Andreas Aubert tilbyr coaching og psykoterapi i Oslo samt på nett/telefon, selvutviklingsgrupper for menn i Oslo og på Sørlandet og et bredt utvalg skrivehjelpstjenester.
Mer info/kontakt: andreas@autentisitet.no
Coaching og psykoterapi i Oslo og på nett/telefon: Autentisitet.no
Artikkelarkiv og skrivehjelp: Andreasaubert.no
Mannsgrupper og andre selvutviklings-arrangementer: Facebook.com/autentisitet.no
For å lese resten av denne artikkelen må du bli abonnent.
Medium Digital
Fri tilgang til Medium +
Tilgang til digitale magasiner
Medium Magasin
6 utgaver i året
Mediums årshoroshop inkludert
Medium Komplett
Fri tilgang til Medium +
Tilgang til digitale magasiner
6 utgaver i året