Mia Gundersens spirituelle oppvåkning
I hele sitt voksne liv har Mia preget flere norske scener med sine talenter som både skuespiller, sanger og musikalartist på norske scener, i TV-serier, programmer og filmer. Våren 2025 er hun å se i den første sesongen av Først til verdens ende på TVNorge og Max. Konseptet går ut på at åtte kjendiser skal komme seg fra Marrakech i Marokko til Verdens ende på Tjøme i Norge, uten å bruke moderne hjelpemidler som fly, bankkort eller smarttelefon.
Mias spirituelle utvikling og åndelige virkelighet
Men det er ikke opptredener og Mia utad vi skal fortelle om nå. Her vil fokuset være åndelige tema hun ikke har vært offentlig åpen om før, og hun forteller om sin spirituelle utvikling og sin tro på vår skjulte, åndelige virkelighet hinsides det fysiske. Denne virkeligheten tror hun vi får stadig flere beviser på i tiden vi lever i nå. Før intervjuet fikk vi vite at Mia er opptatt av at vi står midt i et stort bevissthetsskifte, en slags kollektiv oppvåkning som påvirker energiene og psyken vår. Hun er sikker på at vi er godt på vei mot menneskehetens harmoniske gullalder, men før vi klarer å komme dit må vi også tåle en del kaos og uro.
En gufsete januardag kjører Mediums utsendte opp til Mias hus på Bekkelagshøgda. Før hun åpner ytterdøra, spør hun: «Er du redd for hunder?» «Nei da, jeg liker hunder.» Mias hund Maja er ei nydelig og leken lita tispe med mye energi, og Mia elsker å gå lange turer med henne. Vi setter oss ved spisebordet, hvor Mia har tent flere hvite lys på noen flotte lysestaker. Jeg får en deilig kopp te, og før jeg setter på opptak begynner Mia å fortelle engasjert om sin søken etter svar i metafysikk, om atomer, partikler som forsvinner og parallelle universer. Det er lett å forstå at hun har en stor lidenskap for skjulte deler av vår virkelighet!
Karriereknekk
Mias egne spirituelle oppvåkning tok for alvor fart etter et tøft karriereknekk i 2008. Dette året ga hun ut sin selvbiografi, Jeg er Mia, hvor hun åpent, ærlig og med en stor porsjon selvironi forteller om sårbare, dramatiske og morsomme hendelser som formet henne.
– Jeg var litt tidlig ute med selvbiografi. Den ble mottatt litt slik: «Blondinen som skal utgi bok.» Jeg skrev boken med de beste hensikter, for jeg har vært igjennom ganske mye i livet mitt, forteller hun.
I oktober samme år ble revyen All of Mia satt opp på Chat Noir, for å markere hennes 40-årsjubileum som artist. Men forestillingen ble kansellert allerede etter premieren.
– Jeg hadde feil produsenter, de var noen luringer. Men jeg satt igjen med hele skylda. Det var utrolig mye stygt i pressen, altså virkelig stygt. Folk reagerte på det og sa at de hadde behandlet meg som dritt. Da hadde jeg et fall, det var voldsomt, forteller Mia.
I over ett år etter dette fikk hun pusteproblemer. Mia beskriver det som et sjokk og et traume, samtidig som det også gav en åpning for å kunne reflektere mer over livet og meningen med alt.
– Da begynte jeg å rette blikket mitt oppover, og jeg begynte å gå inn i alt som hadde med universet å gjøre, sier Mia. Men i stedet for å bare undre seg litt over universets gåter slik hun hadde gjort tidligere, begynte hun å stille alle slags spørsmål og søke etter svar. Samtidig begynte hun å reflektere dypere over sin identitet, over livet og over hva hun bar med seg fra fortiden. Hun oppdaget sjelen som sin drivkraft.
– I alle disse årene hadde jeg ikke forstått at jeg har kommet til jorden med et indre som heter sjel, og ikke bare som kropp, og at sjelen er den som driver meg. Det var en fantastisk oppdagelse at du er en del av noe større der ute. Altså, at du er ikke bare her på jorden, men at du har et sted utenfor deg selv – ditt høyere jeg, og at du kan be om hjelp. Dette løftet livet mitt opp i en helt annen betydning. Da ble jeg eksperimentell og har vært det siden, smiler Mia.
Urolig ungdomstid
Barndommen til Mia var fin, men fra hun var omtrent 13 år ble moren avhengig av piller og rus, noe som førte til at hun endret seg drastisk. I tillegg ble Mia også utsatt for systematisk mobbing av en eldre lærer på skolen. Selvbildet sank, og i tenårene gikk hun inn i et forhold med en som «ikke var snill», forteller hun, og hun hadde vanskeligheter med å sette grenser. Midt i alt ble hun utsatt for voldtekt.
– Fra jeg var 10 til 21 år var det enormt mye uro. Men så begynte livet å legge seg i litt andre folder. Men jeg møtte alt jeg bar på da jeg begynte på Rogaland teater. Det å jobbe med teater og bli skuespiller var drømmen min hele veien, sier Mia, som var aktivt med i Rogaland Teaters barne- og ungdomsteater fra hun var 8 til 15 år.
– Jeg gikk på barneteater og det reddet meg, for der var det aksept. Der dro vi lasset alle sammen. Der var det åpent, sier hun. Men da hun var 15 år sluttet hun både på skolen og teateret, og hun begynte å spille i band. Forholdet til skolen var da ekstremt dårlig.
– Det var en eldre lærer som systematisk mobbet meg. Det var fælt, forteller hun.
Årene fra hun var 20 til 30 år omtaler hun i selvbiografien som motstandsårene, der hun kjempet hardt for å overleve indre uro og smerte, mens hun kjempet like hardt for å skape seg en fremtid for å overleve som artist. Hun følte at hun måtte jobbe dobbelt så mye som andre skuespillere som hadde gått på Teaterhøyskolen. Men så skriver hun: «Så kom de glade 90-årene da jeg slo ut i full blomst, mens livet etter 2000 har fortonet seg som en innseiling til rolige og lykkelige farvann».

Mias spirituelle oppvåkning begynte å utfolde seg etter en karriere-knekk i 2008. Her er hun hjemme i stua si på Bekkelagshøgda i Oslo med hunden Maja. De elsker å gå lange turer sammen hver morgen. For Mia er dette en form for meditasjon. I tillegg liker hun å tenne lys og skape et stille rom når hun legger orakelkort for å veilede seg selv. Foto: Elisabeth Hægeland Reynolds
Renselse fra fortidens grums
Etter nedturen i 2008 innså Mia at hun trengte en snuoperasjon og en renselse av alt som hang igjen fra mobbing og det mørke fra fortiden.
– Jeg forsto selv at jeg måtte gi slipp på det som har festet seg i cellene mine. Jeg var nødt til å se: «Hva er fordelen med at du sluttet skolen da du var 15 år?» Jeg hadde hele veien følt at jeg måtte jobbe dobbelt så mye som de andre. De som kom fra Teaterhøyskolen, hadde en helt annen aksept enn meg.
Svaret Mia kom frem til er at når hun er interessert i et felt, så går hun inn 100 prosent i det hun gjør. Slik lærte hun døgnet rundt, og det resulterte i svært effektiv læring.
– Du er som en svamp, du suger lærdommen til deg. Du forvalter alt selv, tenker selv og setter alle bitene sammen selv. Det en fantastisk egenskap. Egentlig fant jeg ut at skolesystemet ikke er like bra for alle. Jeg fant ut at det jeg vil oppnå, det får jeg til. Dermed lærte jeg om tankens kraft – at det du virkelig går inn for, det får du til.
Hennes spirituelle praksis er enkel. Hun sier at hun får ikke til å meditere, men hun viser frem noen nydelige orakelkort som hun bruker for å veilede seg selv. Da setter hun seg ned, tenner lys og skaper et stille rom.
– Når jeg sitter med kortene mine er det en form for meditasjon for meg. Jeg får veiledning fra kortene, og jeg synes det stemmer hver gang!
– Vi har en kollektiv oppvåkning nå
Søkingen etter svar på spirituelle og eksistensielle spørsmål har gitt livet en ny dimensjon, forteller Mia. Det er som en slags oppvåkning.
– Det er litt som å ha hatt en slags vekkelse, hvor jeg føler at livet mitt var fattigere før. Det er noe å lene seg på og vite at du ikke er alene. Du vet at du kommer fra et sted og det er et system som er rundt deg og med deg. Det er kjærlighet, ikke sant? Det har gjort veldig mye for meg, sier Mia.
Denne åndelige oppvåkningen merker hun også på et større plan i samfunnet.
– Vi har en kollektiv oppvåkning nå. Det har noe med at vi får inn så mye informasjon hele tiden, sier Mia, som vet at energier og frekvenser rundt oss spiller en stor rolle, og at vår egen spirituelle utvikling påvirker andre og skaper ringvirkninger.
Stadig flere innser at forandring kommer ikke utenfra, fra makthavere, arbeidsgivere eller religion, men fra vår egen indre prosess.
– Mye av denne selvutviklingen har pågått veldig lenge, og mange unge er født med høyere bevissthet. De kan mye mer enn vi kunne, og de utvikler seg mye raskere. De kommer inn med ting som er nødvendig for det nye som skal komme.
Mia forteller engasjert videre at profetier som Maya-kalenderen spår at vi lever i en ny tid, i et slags skifte mot det som er beskrevet som menneskenes gullalder hvor det blir mer harmoni. Før den tid skal gamle systemer falle og nye skal komme med mer orden, og i denne endringsprosessen blir det mer kaos og synlig ondskap. Det er et kjent fenomen i massemedia at det negative og mørke gir flere klikk enn positive gladnyheter.
– Vi har mer fokus på ondskap enn godhet. Men skiftet foregår, det er jeg ikke i tvil om. De unge forandrer seg, de søker til den kristne tro, fordi de vil ha noe å tro på. Veldig mange unge menn går ut og søker etter svar. Vi lever i en utrolig spennende tid. Det at spiritualiteten våkner hos veldig mange unge er utrolig positivt, synes Mia. Dette får hun med seg ved å følge unge på TikTok og YouTube, blant annet.
«Det handler om at du må elske deg selv og du må kjenne deg selv – både de gode og de dårlige sidene, slik at du kan ha samtaler med deg selv.»
Mia Gundersen
Mystiske objekter på himmelen
I det siste har Mia blitt spesielt oppmerksom på flere videoer og bilder av ukjente droner og plasmakuler over militærbaser og byer som ingen har gitt noen logisk forklaring på.
– Det har vært enormt mye aktivitet. Den amerikanske regjeringen har prøvd å roe ned folk med å si: «Vi vet ikke hva dette her er. Men det er ingenting å bekymre seg for». Det har vært opprør i statene, fordi det svermer rundt dem med svære droner som er like store som en stor bil eller en stor buss. Dette er himmelfenomener som ikke kan forklares. Det er en enorm aktivitet nå, sier Mia.
Ufolog og filmprodusent Steven Macon Greers er en av flere «whistle blowers» hun følger angående dette temaet, altså muligheten for at det finnes utenomjordisk liv. Han har jobbet med å dokumentere slike observasjoner i 35 år.
– Det sies at det nå snart vil avsløres at vi ikke er alene på jorden. Det er mange «whistle blowers», og Greers har samlet mange av dem som har jobbet i militæret og på baser – altså folk med en tyngde kommer ut. Flere av dem har sagt at de har sett utenomjordiske fartøy og andre typer eksistens som ikke tilhører jorden, forteller Mia.
Greer er produsent av dokumentarfilmene Battle for Disclosure (2024), The Lost Century: And How to Reclaim it (2023) og Sirius (2013). Han er også med i flere andre produksjoner, som TV-seriene Riddle of the Skies og Adventures of a Hip Hop Alien Chaser.
– Vi trenger et åpent sinn
Uansett hva som avsløres på himmelen, står vi midt i en rivende teknologisk utvikling samtidig som vi får inn veldig mye informasjon fra alle kanter.
– Vi kommer ikke forbi at det er mange nye ting å forholde oss til. Jeg tenker at det vi trenger nå er å ha et åpent sinn. Folk må finne sin egen vei, men det viktigste er senteret du har i deg selv. Du kan meditere hvis du vil, men du må ikke. Jeg tror ikke du trenger å gjøre noen ritualer, sier Mia. Men hun tror det er viktig å jobbe innover og kvitte seg med bagasje og tanker fra fortiden som begrenser oss.
Et generelt råd hun vil gi til oss er å ha mer fokus på hva vi faktisk har fått til og ikke være så strenge mot oss selv. I en travel hverdag med høye prestasjonskrav er det ekstra viktig å ta seg tid til refleksjon.
– Du er født her for en grunn. Vi har våre oppgaver. Dette kommer med å øke bevisstheten om deg selv. Jeg kan våkne med en negativ tanke om meg selv. Da må jeg bringe opp den positive tanken og døyve vekk den negative. Vi må gjøre analysen vår, slik at det ikke blir bare grums inni oss der vi ikke helt hva som skjer.
– Man har et ansvar i det å være menneske. Det eneste ansvaret vi har er å ivareta vårt indre jeg og få puslespillet som er deg på plass, slik at energien din ikke forsvinner ut i alt annet. Du er kjernen i alt i ditt liv. Når du har den kjernen, når du vet mer om deg selv og elsker deg selv, står du stødigere – i stedet for å piske deg selv, sier Mia, som vet hva hun snakker om. Tidligere var hun enormt streng med seg selv og selvbildet var lavt. Hun så verken seg selv klart eller sin egen kraft – noe hun har klart å snu på hodet.

Smitt med god energi!
Å ha et åpent sinn innebærer også at man bevisst tenker over når man er i ferd med å dømme andre, og stopper seg selv, minner Mia om.
– Det er veldig viktig å ta vekk dømming av andre. Det gjør vi hele veien. Jeg tror det er en naturlig mekanisme i oss, som en slags beskyttelse.
Tenk deg at du har møtt en dame som virket veldig streng og sur, og du tenkte: «Åh, jeg klarer ikke den energien», eller; «nei, fy søren, hun orker jeg ikke.»
– Da har du latt deg infisere av en negativ energi fra et annet menneske, men du sto ikke i din egen energi. Målet må være å vinne over den energien, slik at den energien får din energi. Det er å møte folk med et åpent sinn. Dette lever jeg etter, og det er fantastisk, fordi du møter så veldig mange fine folk på den måten. Da smitter du dem med din energi, og det gjør noe med folk. På den måten blir vi skapere.
Kjærlighet – vår største drivkraft
Mia tror på det gudommelige i oss og at vi er skapt av noe større enn oss selv.
– Jeg tror at kjærlighet er en av våre største drivkrefter, altså det å være et kjærlig menneske hvor kjærligheten springer ut ifra deg. Det er derfor jeg snakker om å være åpen og ha takhøyde for andres liv. Det er det som vil drive oss videre – at vi har ømhet for andres liv, andres problemer, og at vi går rundt med kjærlighet som drivkraft. Det tror jeg er enormt viktig, sier Mia.
Rett foran senga si har hun et stort fotografi av et Jesus-maleri tatt av sin eksmann. Men hun kaller seg ikke kristen og har aldri trodd på helvete. I stedet tror hun på en slags Kristus-energi, som er en sterk kjærlighetskraft vi kan finne i oss selv ved å jobbe innover.
– Det handler om at du må elske deg selv og du må kjenne deg selv – både de gode og de dårlige sidene, slik at du kan ha samtaler med deg selv, sier Mia.
Slikt indre, hjertestyrt arbeid tror hun er veldig viktig å prioritere i tiden vi lever i, hvor det er veldig lett å la seg styre og bli fanget av materialistiske, ytrestyrte verdier.
– Hjertet vårt er vår andre hjerne. Det sies at organet hjertet lagrer informasjon – noe det også er forsket på. Det å bruke hjertet mer bevisst og vite at det er en kraft du sender fra deg til andre, det er i alle fall noe jeg jobber ut ifra, smiler Mia. Vi trenger ikke å bli som Moder Teresa, men det handler om å leve mer bevisst ut ifra at vi har denne kraften i oss – at vi alle er bærere av den allmenne, store kjærligheten.
«Man har et ansvar i det å være menneske. Det eneste ansvaret vi har er å ivareta vårt indre jeg og få puslespillet som er deg på plass, slik at energien din ikke forsvinner ut i alt annet.»
– Mia Gundersen
Om Mia Gundersen
Skuespiller og sanger Mia Gundersen ble født 27. oktober 1961 og er født og oppvokst i Stavanger. Hennes opprinnelige navn er Mariann Gundersen.
Mia debuterte som 8-åring ved Rogaland Teaters barneteater og var aktiv der til hun var 15 år og begynte å spille i band. Da sluttet hun også på skolen. Hun var vokalist i Stavanger-bandet Asfalt, og som vokalist har hun deltatt tre ganger i Melodi Grand Prix med sangene Nattergal (1985), Jeg vet hva jeg vil (1986) og Tenn lys (1996). Hun deltok også som den rosa puddelen i Maskorama på NRK1 i 2020.
Mias voksne teaterdebut var i kabareten Johanna og Broremann på Rogaland teater i 1987. Hennes første store rolle var som Eliza i My Fair Lady på Rogaland Teater i 1990. Siden spilte hun blant annet i Anything Goes (1991) og i Cabaret (1993). Stor suksess fikk hun i tittelrollene i musikalene Sugar på Chateau Neuf (1999) og i Evita på Rogaland Teater i 2003 og Chateau Neuf i 2005. I 2000 spilte hun Sally Bowles i Cabaret på Den Nationale Scene. Hun har også spilt taleroller som fru Sørby i Vildanden på Rogaland Teater i 2003 og på Riksteatret i 2013, og som fru Robinson i Manndomsprøven på Oslo Nye Teater i 2006, for å nevne noe.
På TV og film har Mia også spilt flere roller, som hovedrollen i TV-serien Mia (2003), som Mette Haug i TV-serien Offshore (1996-99) og som Britt Bull i filmen Fomlesen i kattepine (1999). Våren 2008 var hun dommer i Norske Talenter sammen med Thomas Giertsen og Jan Fredrik Karlsen. Hun var også med i NRK Barne-TV-seriene Uhu! og Sesam Stasjon.
For å lese resten av denne artikkelen må du bli abonnent.
Er du allerede abonnent? Logg inn her.

Medium Digital
Fri tilgang til Medium +
Tilgang til digitale magasiner

Medium Magasin
6 utgaver i året
Mediums årshoroshop inkludert

Medium Komplett
Fri tilgang til Medium +
Tilgang til digitale magasiner
6 utgaver i året