Bruk pusten til selvutvikling
Fortrengte følelser og minner lagres i kroppen og samsvarer med kroppslige spenninger. Ved hjelp av spesifikke pusteteknikker blir det mulig å løse opp i de fysiske spenningene og å integrere det tilhørende psykologiske materialet, som følelser, minner og behov. Vi kan si at vi vekker den avspaltede, frosne energien, gradvis smelter den, og at den så reintegreres i kropp og psyke, fremfor å være splittet fra bevisstheten. Pustearbeid kan løse opp splittelsen som det moderne mennesket ofte lever i, der hodet fungerer frakoblet fra kropp og følelser.
Til vanlig bruker de fleste av oss knapt nok halve pustekapasiteten vår. Slik kan vi holde vonde følelser og minner, frykt, smerter og traumer mer på avstand. Samtidig svekker vi da kontakten med egen livsenergi og dypere potensialer. I moderne samfunn vektlegges intellektet for ensidig. I stedet for å virkelig tåle følelsene og la kropp, sinn og følelser fungere som en helhet.
Trening over tid
Bevisst bruk av pust for indre utvikling har vært kjent og praktisert i flere tusen år, blant annet i yoga. Mange slike praksiser innebærer at man puster sakte og kontrollert med spesifikke lengder på innpust, utpust og eventuelt pustehold på slutten av innpustet og/eller utpustet.
Jeg har hatt mye utbytte av denne typen praksiser. Klarheten, stabiliteten og helsen som kan tilgjengeliggjøres via slike øvelser blir tydeligst hvis man praktiserer den gitte øvelsen daglig over flere måneder eller noen år, på samme måte som at man ikke kommer i virkelig god fysisk form med mindre man trener flere ganger i uka over flere måneder, og at formen også må vedlikeholdes.
Dynamisk og kaotisk
Pusteteknikker som er mer dynamiske og kaotiske kan være vel så relevante for det moderne mennesket. Den kontroversielle indiske rebellfilosofen Osho (1931–1990) introduserte sine egne aktive meditasjonsformer for et vestlig publikum tidlig på 1970-tallet. Osho mente at det moderne mennesket var så fullt av nevroser og spenninger at tradisjonelle praksiser ikke var optimale. Vi trenger andre metoder tilpasset den nåværende situasjonen, ifølge Osho. Jeg vil nå gå gjennom de fem fasene av Oshos dynamiske meditasjon.
1. Rask, kaotisk pusting gjennom nesen
Hele kroppen involveres i pustingen. Man etablerer ikke en jevn rytme, og man vektlegger et kraftig utpust. Man skaker opp hele kropp/sinn-systemet. Å puste raskt gjennom nesen på denne måten genererer energi og bevegelse i kropp og psyke. Det fortrengte kommer opp til overflaten.
2. Eksploder i følelsesuttrykk
Man skriker, gråter, ler, banner og gjør kaotiske kroppsbevegelser. Energien man har vekket gis et tydelig uttrykk. Man tømmer ut ladningen som har hopet seg opp i kropp og psyke.
3. Taktfast hopping opp og ned mens man roper HO! HO! HO!
Lydens vibrasjoner skal ifølge Osho løsne opp i energiene i kroppens kraftsenter.
4. Stå helt stille
Stå helt stille og bli vitne alt som er vekket. Det er først her Osho dynamisk meditasjon blir til en meditasjon i en tradisjonell betydning av ordet.
5. Livsfeiring
Beveg deg spontant i fri dans. Man uttrykker livsgleden man har kommet i kontakt med.

Fra LSD til pust
Jeg trekker fram Osho og hans dynamiske meditasjon som et eksempel på hvordan bevisst bruk av eksplosiv pust har blitt brukt i nyere tid som et sentralt verktøy for å generere energi og større indre kontakt. En annen viktig person i denne sammenhengen er den tjekkisk-amerikanske psykiateren Stanislav Grof (født 1931). På 1950- og -60-tallet var han sentral i et forskningsprogram på LSD-assistert terapi i det daværende Tsjekkoslovakia. Fra slutten av 1960-tallet var han involvert i forskning ved amerikanske institusjoner.
Med bruk av LSD erfarte han at pasientene raskt kom i kontakt med fortrengte følelser og minner. Dette var mindre tilgjengelig hvis man utelukkende baserte seg på samtaleterapi, ifølge Grof. Da den terapeutiske bruken av LSD ble forbudt på begynnelsen av 1970-tallet, utviklet Grof sammen med sin kone metoden Holotropic Breathwork for å oppnå mye av den samme effekten. Holotropic Breathwork, nå kalt Grof Breathwork, er en av de første og viktigste moderne skolene innen bruk av dyp og rask pust til bruk i indre utvikling.
Begrepet breathwork
Ordet Breathwork brukes i to betydninger, en generell og en spesifikk:
- Generell: Alle teknikker/metoder der man bevisst bruker pusten på spesifikke måter for å understøtte en indre kontakt og utvikling. Dette inkluderer tradisjonelle metoder som har en klart definert struktur.
- Spesifikk: Å puste dypt og fort uten pause mellom inn og utpust, altså en forbundet pust. For enkelhets skyld vil jeg i resten av artikkelen henvise til dette som sirkelpust, i mangel av et bedre ord.
Punkt 2 er essensen av Grof sin holotropiske pust. Sirkelpust er utgangspunktet også i en rekke andre pusteskoler der man i likhet med Grofs metode bruker pusten i konteksten av selvutvikling og psykoterapi og forholder seg aktivt til følelser. For å få til helhetlige og bærekraftige indre endringer, opplever jeg det som essensielt å aktivt forholde seg til det moderne menneskets komplekse psykologi og individualitet.
Sirkelpustens struktur
For å erfare kreftene som ligger i sirkelpust, må man puste dypt og raskt i minst 30–45 minutter. Vanligvis med myk og gradvis oppvarming først, og med god tid i etterkant til å integrere erfaringen. Sirkelpust gjøres i ledede grupper eller 1–1 under veiledning av en erfaren puster, som ofte er en psykoterapeut. Når man har fått en del erfaringer med metoden, kan den også brukes på egenhånd. Personer med hjerteproblemer og epilepsi bør gå varsomt fram eller avstå fra bruk av sirkelpust. Personer med historikk av panikkanfall og psykoser bør bare gjøre det under ledelse av kvalifisert personell.
Pustingen gjøres vanligvis liggende på en madrass. Å «puste med magen» er ikke nok. Ved et dypt, fullverdig innpust utvides magen og deretter brystet. Det optimale er å puste gjennom munnen. I løpet av en pustesesjon er det vanlig å erfare fysiske symptomer, som eksempelvis svimmelhet, prikking, varme, kulde, et indre trykk, at noen kroppsdeler «sovner» og at man kommer i en tilstand et sted mellom søvn og våken tilstand. Alt dette er vanlige og midlertidige symptomer når kroppen får mer energi enn vanlig. Pustingen kan gi en midlertidig økt tilgang til intuisjonen. Det underbevisste sinnet kan uttrykke seg i form av bilder, symboler og andre former for indre veiledning. Ved regelmessig pusting over tid, kan dette bli gradvis mer jevnt tilgjengelig også i hverdagen.

Et viktig verktøy
Jeg opplever sirkelpust som en av de mest potente verktøyene for moderne mennesker som ønsker å gå en selvutviklingsvei. I resten av artikkelen vil jeg beskrive forskjellige aspekter av denne teknikken.
Gjennom sirkelpust bringer man økt energi til hele kroppen, også områdene som er lukkede, numne og anspente. Det samsvarende psykiske materialet av fortrengte følelser, minner, behov og så videre, vekkes til live. Å puste på denne måten innebærer å gå mot vår vanlige tendens til å unngå ubehag og å ta et aktivt valg om å gå ut av komfortsonen.
Siden 2006 har jeg i min egen utviklingsreise gjort meg mange erfaringer med denne måten å puste på, både fra 1-1 sesjoner, i grupper og på egenhånd. Siden 2017 har jeg også brukt sirkelpust i eget arbeid med klienter.
Når jeg praktiserer sirkelpust på egenhånd, setter jeg på en timer via en meditasjonsapp. Jeg puster i 30-40 minutter med en bjelle som klinger hvert 30. sekund for å forhindre at jeg døser av. I perioder der jeg har slitt med store indre blokkeringer, har noen dager eller uker med denne daglige praksisen blitt en vei ut av disse blokkeringene og tilbake til et potent, strømmende indre liv.
Begrenset drop-in
I Norge har jeg vært på noen «drop-in» pustearrangementer og ofte blitt skuffet. På disse arrangementene er det ofte én person som alene skal lede 20–30 mennesker gjennom dyp transformerende pust. Det begynner gjerne med en lang teoretisk monolog, etterfulgt av selve pustingen.
Vanligvis vil lederen ikke bevege seg rundt i rommet og sjekke at folk puster grundig samt gi individuelt tilpasset støtte til å gå dypere. Når man overlates til seg selv på denne måten er det mange som ikke klarer å komme gjennom den indre motstanden og puste kraftfullt nok. En del kan døse av og sovne. Ofte avsluttes arrangementet relativt kort tid etter at selve pustingen er gjennomført, med liten grad av deling av individuelle erfaringer. Det blir ikke en ordentlig integrasjon av opplevelsen. Slike arrangementer kan fungere som en lavterskel introduksjon til sirkelpust og relaterte pustemetoder. Samtidig er det ikke tilgjengelig å erfare pustens dypt transformerende kraft.
En større kontekst
I de virkelig gode pustearrangementene jeg har deltatt på i utlandet, blant annet på Osho-senteret i India og på Bali, har arrangementene vanligvis hatt en variant av følgende grunnleggende struktur.
1. Å vekke kroppen
Før man går inn i selve pustingen, sørger man for å «vekke» kroppen ordentlig. Ofte i form av fri og spontan bevegelse og dans. Dette varmer opp kropp og sinn til mer åpenhet.
2. Autentisk deling
Før man går inn i selve pustingen deles deltakerne inn i mindre grupper – ofte 2–3 personer per gruppe. Der skal man dele sine forventninger, bekymringer og ønsker knyttet til pusten. Kanskje man har en spesifikk problemstilling eller et livstema som man ønsker å løse opp i og få mer klarhet rundt gjennom pustingen. Det at deltakerne blir synlige for hverandre med sin sårbarhet og menneskelighet, skaper en trygg setting for pustingen som gjør det mulig å gå dypt.
3. Aktiv og persontilpasset veiledning under pustingen
Når selve pustingen begynner, beveger assistentene og kanskje også lederen seg rundt i rommet og følger med på hvordan deltakerne puster. De gir fysisk berøring og individuelle instruksjoner. De bidrar aktivt til at alle skal få erfare mulighetene til transformasjon som ligger i pusten.
4. Sterkt følelsesuttrykk ønskes velkomment
Underveis i pustingen, når man kommer i kontakt med indre motstand eller sterke følelser, blir man ikke ensidig styrt av dette. Man gir det uttrykk for å gi slipp på det slik at energien ytterligere kan beveges. Noen deltakere gråter høylytt, andre skriker og roper. Noen vil trenge å sprelle eller sparke med beina eller slå med knyttede never i madrassen de ligger på. Lederen og assistentene er trygge på seg selv i møte med sterke følelser. Følelsen av trygghet og aksept definerer rommet som skapes i gruppa.
5. Gradvis ro og stillhet
Mot slutten av pustingen senkes gradvis tempoet og man blir hvilende en stund i ro og stillhet.
6. Integrasjon og deling
Etter selve pustingen gis det god tid til å integrere opplevelsen. Deltakerne møtes igjen i mindre grupper for å dele sin opplevelse, etterfulgt av muligheten for å også dele noe i plenum.
Fortrengte følelser integreres
Når pustingen utføres i konteksten av individuell psykoterapi og selvutvikling, er det mulig å gjøre en dyp bearbeiding av personlig materiale i kjølvannet av pustingen. Klienten er mer åpen og sterkere forbundet med kropp, følelser og sin indre visdom. Samtaleterapi kommer da til sin fulle rett.
I eget arbeid med grupper og 1-1 med klienter, har jeg brukt pusten som et sentralt verktøy. Etter pusting kan jeg eksempelvis stille spørsmål med utgangspunkt i en situasjon eller et tema som vi har jobbet med, som hva er du redd for eller hvor kommer denne redselen fra? Klienten kan da ofte spontant få opp et indre bilde av et barndomsminner som er rotårsaken til det vedkommende står fast i nå. Pusten tilrettelegger for tilgangen til denne typen spontan innsikt, som til vanlig er lite tilgjengelig.

Maskulint og feminint
Å puste dypt og raskt er en viljestyrt handling. Vi kan kalle det maskulint. Når man har kommet gjennom motstanden, kan man hengi seg til pusten. Pustingen skjer etter hvert nærmest av seg selv når man har jobbet seg inn i en flyt. Hengivelsen til pusten og det som vekkes gjennom den, kan vi kalle feminint. Vi trenger kombinasjonen av det maskuline og det feminine. Det er dypest sett ikke en motsetning.
En del retninger innen selvutvikling tror tilsynelatende at man kan hengi seg, og så ordner alt seg. Jeg vil understreke at en genuin hengivelse ikke betyr at vi blir drivved i ubevissthetens elv. Vi trenger en maskulin vilje og struktur i bunn, så det feminine i oss kan hengi seg på en potent måte. Uten aktivt å bruke det maskuline i oss, vil «hengivelse» ofte bli å følge strømmen av ens egen motstand, ubevissthet og begrensende (u)vaner.
Overdreven forsiktighet?
Noen mennesker er bekymret for om dyp og kraftfull sirkelpust er trygt. Kan det være retraumatiserende? Noen pusteveiledere snakker om verdien av å puste på en varsom måte. Jeg lurer da på om vedkommende mangler motet som kreves, eller om de ikke har erfart verdien av å puste dypt og raskt fordi de har vært for varsomme. En forsiktig holdning kan også komme av nødvendigheten av å være traumesensitiv, da pustingen potensielt kan vekke kontakten med traumer. Det er samtidig viktig at vi ikke blir for forsiktige og redde i møte med vår motstand og våre forsvarsmekanismer. I utgangspunktet vil kroppen og psyken gjennom pustingen ikke åpne opp for mer enn det som personen er i stand til å prosessere og hva den ytre konteksten understøtter.
Hvis personen som leder en pustegruppe ikke har psykoterapeutisk trening, har vedkommende trolig ikke kompetansen til å håndtere at noen kan bli midlertidig retraumatisert i noen grad. Dette skjer for øvrig svært sjeldent. Likevel kan det være at noen ledere av denne grunnen oppfordrer deltakerne til å puste mer forsiktig hvis de kjenner ubehag. Ulempen er at man da ofte ikke kommer dypt nok til å få et stort utbytte. Ved «drop-in» har man for øvrig ikke oversikt over deltakernes bakgrunn. På kurs og i terapi har man muligheten til i forkant å være informert om deltakernes traumehistorikk, for på den måten tilrettelegge for best mulig utbytte.
Kontakt med livskraft
Erfaringen min er at med mindre konteksten spesifikt er rettet inn mot å bearbeide traumer, handler pustingen først og fremst om å komme i kontakt med livskraft. Det kan gjerne innebære å komme i kontakt med – og gi slipp på – sterke følelser uten at dette oppleves traumatiserende på noen måte.
Den mest sentrale erfaringen med sirkelpust er ofte at man kommer i dyp kontakt med egen kraft og livsglede, kombinert med indre ro. Jeg tror at denne erfaringen av åpenhet, kraft og ro på mange måter er essensen av det de fleste av oss dypest sett søker i livet.
Individuelle forskjeller
I en pustegruppe kan man oppleve at erfarne deltakere kan puste dypt og lenge og gjennomgående være på et fint sted i seg selv. Andre puster bare en tredjedel så fort og får likevel et stort gjennombrudd, som tidvis kan være krevende. De må gjennom en del indre motstand for å komme dit. Hva som skal til for å åpne pustens potensiale er relativt ut fra hva som ligger lagret i den enkeltes kropp og psyke, som henger sammen med hvor mye indre arbeid vedkommende har gjort tidligere.
Når man har jobbet mye med pusten og psyken, får man ikke lenger de store gjennombruddene via pustingen, men det frembringer økt åpenhet og klarhet. Man kan da relativt lett puste dypt og raskt i to timer. Derimot for en som ikke har jobbet så mye, vil det å puste dypt og raskt i to timer være krevende og tilrettelegge for et enormt gjennombrudd. Uansett nivå, så vil sirkelpust innebære et element av å pushe seg selv.
En gradvis prosess
Hvis du som leser føler deg inspirert til å erfare kraften i sirkelpust, kan et utgangspunkt være å google breathwork og undersøke om dette tilbys i området der du bor. Det kan være fint å erfare forskjellige tilnærminger før man eventuelt fordyper seg i en spesifikk retning over tid. Jeg vil anbefale å gå et helgekurs eller lignende, der sirkelpust har en sentral rolle, og/eller å ta noen individuelle sesjoner med en erfaren pusteveileder. Slik kan du lettere enn via «drop-in» erfare hva metoden kan tilføre din utvikling.
Selv om sirkelpust er en kraftfull metode, er den ikke en løsning på alle problemer. Større, langvarige endringer krever at man aktivt jobber med pusten og med psyken over tid. Det er viktig å akseptere at endringsprosesser tar tid og å kultivere en grunnleggende aksept for deg selv slik du er akkurat her og nå.
Om artikkelforfatteren:
Artikkelforfatteren Andreas Aubert tilbyr sesjoner med breathwork individuelt og i grupper. Han holder kurset Breathwork og livskraft i Tvedestrand 26–27. april 2025. Andreas er tilgjengelig til å holde breathwork-kurs over hele Norge for de som har eller samler en gruppe som ønsker dette.
Ta kontakt for mer info: andreas@autentisitet.no, autentisitet.no

Relaterte saker:
Hevder sirkelpust kan gi helsegevinster – Medium
For å lese resten av denne artikkelen må du bli abonnent.

Medium Digital
Fri tilgang til Medium +
Tilgang til digitale magasiner

Medium Magasin
6 utgaver i året
Mediums årshoroshop inkludert

Medium Komplett
Fri tilgang til Medium +
Tilgang til digitale magasiner
6 utgaver i året