− Finn din vei ved å forstå din lengsel
Kunne du tenke deg å delta på et villkvinne-event, eller teste ut eventyrterapi? Det høres spennende og gøy ut, tenkte underskrevne da Medium fikk inn et tips fra Kim Are Stende om å intervjue Kirsten Anthonsen. Det ble et rikt og koselig kafétreff med ei sprudlende Kirsten som bød på inspirasjon, fengende fortellerkunst, formidlerglede og ikke minst kloke tolkninger av eventyr.
I sin yrkesaktive karriere jobbet Kirsten med ungdom og senere med kvinner i rus og psykiatri, hvor hun benyttet mye eventyr og kunstuttrykk i en-til-en samtaler og grupper. I over 10 år drev hun og en annen dame et alternativt senter på Gjøvik, hvor de arrangerte ulike kurs og foredrag. Selv holdt hun kurs i kunst- og uttrykksterapi og fortellerkvelder. I dag jobber hun med å videreføre det terapeutiske arbeidet med eventyr i en ny form og hun er godt i gang med å skape konseptet Eventyrterapi, som også rommer det spirituelle.
− Jeg ser noe helt annet i eventyrene enn det folk er vant til. Jeg tolker eventyrene ut ifra et spirituelt og åndelig ståsted. Den feminine energien har vært undertrykt i årtusener av frykt, presteskap og alle de som ville ha makt over akkurat den energien. Eventyr er i høyeste grad for kvinner, sier hun. Kirsten arrangerer også villkvinne-eventer og holder online villkvinne-kurs, som handler om kvinners «ville» natur – det vil si kvinners tilknytning til naturen, helbredende evner og det intuitive hos kvinner. Den enkeltes verdighet tematiseres, der Kirsten har fokus på at vi er ulike og har en ulik vei å gå – uten at noe er fastlåst.
Les også: Vekk din indre villkvinne i september
Lengselen som drivkraft
Noe av det Kirsten er opptatt av å formidle på sine villkvinne-kurs og villkvinne-eventer, er hvor essensielt det er å få kontakt med sin indre lengsel.
− Enhver må finne sin vei ved å forstå sin lengsel, mer enn sin drøm. Dette er lett å blande, fordi det henger så sammen, men lengselen er uansett drivkraften i oss, som vi kanskje ikke blir bevisst før vi blir eldre. Mange har da blitt syke og har mange plager. Jeg tror dette er viktig å se på symbolsk også. Så derfor er det hovedsakelig godt voksne kvinner Villkvinnen passer for − når lengselen har begynt å bli påtrengende. Slik eventyrene ofte viser i sin symbolske språkdrakt.
Lengselen er noe annet enn drømmen, men den behøver ikke være noe annet.
− Det handler om å bli bevisst på lengselen, og det må man nesten jobbe litt med ved å kjenne etter: Hva var det som kanskje var litt sårt som barn? Hva har du savnet? Ofte må du bli «godt voksen» for å begynne å undre deg over dette, sier Kirsten. Et uttrykk hun gjerne bruker om denne spirituelle undringstiden er: «Når du har kommet til din sjels år og alder.» Det kan like gjerne skje når du er 30 år som når du er 90 og ligger på dødsleiet.
− Hvordan vises lengselen i eventyrene?
− En lengsel du kommer i kontakt med i eventyret Prinsessa som ingen kunne målbinde, er å målbinde kongsdatteren. Her er lengselen å finne balanse mellom feminin og maskulin energi, så disse to krefter kan samarbeide. Dette er et gjennomgående tema i eventyr.
I mange eventyr er det kongen som utlyser noe – en oppgave skal løses. Dette er kongen i oss som begynner å dytte litt på vår lengsel, den dype indre lengselen. Drøm og lengsel kan være det samme, men når du går til den indre lengselen og indre verdier kan det hende du kommer i kontakt med noe som forsterker drømmen, eller du begynner å forstå den egentlige drømmen – hvorfor du vil det du vil.
Når vi er unge er kanskje drømmen om fremtiden det viktigste for oss, som drømmer om karriere, ektefelle, barn og hus. Når vi blir godt modne eller kanskje før – om du har barn kanskje når barna dine plutselig er store ungdommer, så begynner mange å lengte etter noe mer. Mange kan realisere lengselen sin ved å virkeliggjøre drømmene. Men det er mange som ikke vet hva denne lengselen eller tomheten i livet består av før de blir litt eldre.
− Vi mennesker kan ha en dyp lengsel vi ikke helt får tak i eller forstår, og da søker vi kanskje et eller annet uten å ha fått definert hva lengselen er. Det er en lengsel som ikke blir fylt opp, men det tenker man ikke på som ung. Og så får man partner, hus, ektefelle, barn og bikkje …
Når du bruker tid til å finne ut og blir bevisst på hva din dypere lengsel er, kan du bli mye tryggere på om du er på riktig sted i livet eller om du må gå en annen vei og gjøre større endringer. Lever jeg etter mine høyeste verdier? Eksempler er lengselen etter frihet eller ubetinget kjærlighet. Lever jeg livet ut ifra det sjelen min lengter etter?
Denne søkenen innover mot det dypeste i sjelen er noe eventyrene byr på, mener Kirsten. For å ta fatt på denne søkenen må vi bli kjent med det vi bærer på i ryggsekken vår av bagasje og «niste» fra oppveksten og tidligere i livet. Vi må legge bort de gamle mønstrene, slik at vi får plass til det som dypest sett betyr noe for oss.
− Eventyrene har oppskriften på omtrent alt dette, sier hun.
Eventyr er sjelens språk
Kirstens spesielle interesse for eventyr tok til da hun gikk en fireårig barnevernsutdannelse i godt voksen alder. I psykologiundervisningen det siste året der ble hun introdusert for eventyr og hvordan eventyr kan ha psykologiske funksjoner, blant annet som i eventyret om Hans og Grethe.
− Jeg ble helt satt ut. Det var en ny verden som åpnet seg for meg. Jeg forstod at eventyrene hadde en dypere mening – slik som i Hans og Grethe, som er et ritualeventyr for barn som skal løsrive seg fra sine foreldre. Jeg hadde aldri tenkt på det slik, bare som at det er en skummel fortelling. Jeg hadde aldri tatt symbolikken innover meg. Men jeg tror barn ofte gjør det ubevisst, sier hun.
Etter hvert begynte hun å få en mer spirituell forståelse av eventyrene, og hun begynte å oppdage dyp visdom som berører sjelen.
− Eventyrene sies å være sjelens språk, fordi det er et billedspråk på lik linje med når du ser et maleri, sier Kirsten. To venninner kan ha to helt forskjellige oppfatninger av samme maleri – en synes det er fantastisk, mens den andre synes det er intetsigende. Fordi det er et symbolspråk som råker sjelen på ulike vis.
Likeens kan eventyret om Hans og Grethe oppleves veldig skremmende for noen barn, mens det for andre gir håp og innsikt om mestring i vanskelige situasjoner. I dette eventyret er det Grethe som klarer å frigjøre seg selv og Hans fra heksa – altså en kvinnelig helt som representerer både feminin energi og handlekraft. I eventyrene om Askeladden er det gjerne prinsessen som står for feminin visdomsenergi og Askeladden representerer handlekraft og maskulin energi. Han er snill, klok og listig i eventyrene, og han mestrer det umulige. Det går godt med han som deler så generøst med andre, også fattige gamle koner. Men eventyrene om Askeladden er likevel mye mer enn bare moralpreke for barn.
− Ja, Askeladden er snill, men det er ikke hovedbudskapet slik jeg tolker det. Når vi går litt dypere inn i symbolikken, ser vi mye kvinnekraft som er «stuck» (fastlåst), sier Kirsten. Symbolikken i eventyr er da ofte at prinsessa er bergtatt av troll. Troll står for frykten og da Dette kan vi også se i dagens samfunn, hvor mange kvinner bruker sin kraft på en maskulin måte og gjør mer som menn, i stedet for å leve ut ifra egne indre, autentiske verdier.
Et eksempel fra et eventyr er at når en prinsesse bergtas av et troll, så må hun frigjøres av en maskulin figur for å komme tilbake til seg selv. Den maskuline figuren er symbolet på kvinnens eller personens egen handlekraft. Alle figurer som opptrer i et eventyr kan sees på som delpersonligheter av oss selv.
− Det handler om at en person må ta i bruk sin maskuline kraft, sin handlekraft, for å frisette den feminine energien, visdommen, som også kan sees på som inspirasjon – det å ta inn inspirasjon og intuisjon, sier Kirsten.
Loven om tiltrekning:
Er det gull eller møkk i sekken din?
Kirsten husker godt en gang hun øvde på å fortelle Askeladden og de gode hjelperne. Etter å ha øvd mange ganger, gikk det plutselig opp for henne:
− Men herregud, dette er jo oppskriften på loven om tiltrekning!
I dette eventyret går Per og Pål ut for å lage et skip for kongen som kan gå både til lands og til vanns. På vei til skauen møter de en unnselig, gammel og gudsnådig liten kall som sier: «Hva ærend er du ute i?» Både Per og Pål svarer: «Jeg skal bare ut i skogen for å lage trau åt grisungene våre». Kallen sier da: «Trau skal bli. Men hva har du i skreppa di?» Per og Pål svarer: «Nei, det er bare noe møkk.» Kallen sier: Møkk skal bli.»
− Når du kaller det du har i ryggsekken din møkk, da blir det møkk. Men hvis du ser at dette er livserfaringer du kan bruke til forvandling av livet ditt, så blir det gull. Du kan velge: Vil du kalle det møkk, eller vil du kalle det niste? Niste har en helt annen ordlyd. Niste kan vi si om mange ting, og i oppveksten blir vi utstyrt med «niste» av ulike slag, for eksempel i form av ros og støtte fra foreldre og lærere. Det finnes ulike typer niste, både med fysisk og sjelelig mat. Eventyr er sjelemat, sier Kirsten med et stort smil og glimt i øyet.
Når Askeladden skal ut i samme ærend og møter den gamle kallen som spør om det samme, svarer han ærlig: «Jeg skal lage et skip som går til lands og til vanns, og den som klarer det skal få kongsdatteren og halve kongeriket.» Når kallen spør hva han har i sekken, svarer Askeladden ærlig og deler villig av nistepakken sin.
− Vi har både Per-, Pål- og Askeladd-energi i oss. Når vi lar Askeladd-energien vår komme frem, setter vi ord på lengselen vår. Da har vi ikke skam og vi må ikke skjule lengselen for noen, sier Kirsten. Da har du heller ingenting å skjule for sjelens talsperson, den gamle kallen som banker på. Etter at Askeladden tillitsfullt og åpent deler av nisten og lengselen sin, uten å legge skjul på noe, så trenger han bare å ta ei flis av eikestammen, sette den på plass og legge seg til å sove. Så ordner universet opp med resten og bygger skipet han trenger. Symbolsk sett får vi det vi trenger for å utføre livsoppgaven vår, og de hjelperne vi trenger for å mestre utfordringene vi møter.
Les også: Vekk din indre villkvinne i september
Eventyr som terapi
Det er for Kirsten ingen tvil om at eventyrene kan gi oss dyp åndelig visdom og åpne opp for undring og økt innsikt i våre liv. Hun bruker det som et terapeutisk virkemiddel til å gjenfinne «tapte» ressurser.
− Om vi dykker ned i dette psykiske stoffet kan vi gjøre det til vårt eget, på vår egen måte. Det betyr at bildene blir meningsbærende når vi setter de inn i egen sammenheng av livshistorie, opplevelser og erfaringer. Vonde livshendelser og negativt selvsnakk kan transformeres til «rikdom», skatten i berget. På den måten gjøres transformasjonen via en kreativ prosess, en skapelse eller gjenskapelse av noe som har vært, eller er. Det skapes en ny historie av den gamle. I de nye historiene om deg selv vil du lære hvordan hente tilbake den kraft som engang ble frarøvet deg, eller du måtte gi fra deg, forklarer hun.
Fra riktig gammelt av betyr terapi egentlig helbredelse av sjelen. I vår tid forbindes det gjerne med at en skal gå til eksperter, men for mange har dette synet endret seg.
− Jeg liker å bruke begrepet «terapeutisk effekt». Det kan oppstå på tur i skogen. Det kan i seg selv gi ro, siden sansene får andre input enn i en bygate, eller på et kontor. Samtale, sammen med det å tegne, male, skrive og lignende, kan være svært helsebringende, da dette setter fantasien og kreativiteten i sving og gir mulighet for ny forståelse av seg selv. Det kan frigjøre fastlåst negativ energi, som negative tanker om seg selv og andre, sier Kirsten.
På samme måte kan eventyr også ha en slik terapeutisk effekt.
− Eventyr er også terapeutiske i seg selv, gjennom sitt billedspråk, fordi de taler til sjelen og har ingen grenser eller begrensning på hva som er mulig. De grensene setter vi mennesker, men fantasien kan løsne de. Her kommer «den onde stemora» inn. Jeg føler sterkt på at vi må ta tilbake krafta i oss selv, da det har blitt en «sykdom» at vi overlater den til andre. Vi fratar oss selv vår evne til lege oss selv. Ytre omstendigheter får større makt enn våre indre ressurser, som er kontakten mellom jord og himmel. Likevel må vi jo benytte legene og helsevesenet vi har. Jeg mener ikke enten eller her, men både óg.
Ønsker du å vite mer om Kirstens eventyrterapi, villkvinnekurs og villkvinne-eventer, sjekk hennes nettside: eventyrterapi.no
Les også: Vekk din indre villkvinne i september
Vekk din indre villkvinne, intuisjon og livskraft
Lørdag den 2. september har Kirsten Anthonsen et villkvinne-event for kvinner ved Hønefoss i Hole kommune. Det blir en dag for glede, spiritualitet, qigong (meditasjon med bevegelse) og indre fredsarbeid.
Her får du innspill til å lytte til din intuisjon, vakker sjelelig sang med gåsehudgaranti, magiske eventyr og deilig lunsj. Dagen avsluttes med at «hanen i flokken», Kim Are Stende som er født klarsynt, skal ha en mediumseanse.
− Har du tro på at du har en stor kraft i deg? Hvordan prioriterer du deg selv, lytter du til ditt hjertes lengsler? spør Kirsten kvinner som leser dette. Hun inviterer oss også til å tenke over disse spørsmålene: Kan den moderne kvinnen og huldra forenes, og transformeres til «prinsessa som ingen kan målbinde» eller gudinnen i deg? Kan eventyrene vise oss at vi er spirituelle og åndelige?
Oppmøtestedet er Kleivstua ved bommen klokken 11:00 den 2. september. Dagen avsluttes klokken 17, men de som vil bli med i badstue og bading fra brygga i Steinsfjorden fra klokken 17:30. Påmelding innen 24. august. Pris: 950,- vipps til Hjertekompasset #637691.
Les mer her: www.eventyrterapi.no
Villkvinne-event på Lillehammer
Lørdag den 9. september klokken 12:00 – 18:00 skal Kirsten Anthonsen ha et Villkvinne-event på Lillehammer.
− Villkvinnen i oss kvinner er ikke vill og gal, men villig til å lytte til sin indre stemme, sin lengsel og tar hensyn til dette i sitt daglige liv. Hun lever intuitivt så godt det lar seg gjøre i en verden som underkjenner kvinnens kraft og styrke, da den ikke handler om fysisk styrke, men dyp visdom og psykisk styrke. Dette må vekkes til live, slik jeg ser det, sier hun.
Eventyrspråket er sjelens språk, mener Kirsten. På arrangementet blir man innviet i eventyrenes symbolikk og den dype visdommen eventyrene viser oss, og hvordan dette kan overføres i ditt daglige liv. Det blir eventyrfortelling med tolkning og praktiske oppgaver som tar deg med inn i fantasiens rike, hvor du skaper ditt liv og omskaper kontinuerlig.
− Tankens kraft er ingen ting imot fantasiens skapende kraft, sier Kirsten.
En kvinnelig gjest kommer og forteller sitt eventyr om å snu sitt liv opp ned og lande på beina som en katt med ni liv. Kvelden avsluttes med at medium Kim Are Stende forteller om sin kontakt med åndeverdenen og gir oss helt til slutt en mediumseanse.
Les mer her: eventyrterapi.no
Villkvinnekurs på nettet
Kirsten Anthonsen holder nettkurset Villkvinnekraft for kvinner, som hjelper voksne kvinner med å få kontakt med sin feminine urkraft.
Målet er å bidra til økt selvinnsikt, selvtillit og egenverd, og få verdifull kunnskap som vil kunne overføres på dem rundt deg. Kurset tar utgangspunkt i norske folkeeventyr.
− Villkvinnekurset tar opp kvinnens ville natur – vår tilknytning til naturen, helbredende evner og det intuitive, der den enkeltes verdighet tematiseres. Jeg har fokus på at vi er ulike og har en ulik vei å gå – ikke noe fastlåst, sier hun.
Kurset starter den 9. oktober foregår på Zoom og går over 8 uker med spørsmål og svar mellom hver sending. Les mer om kurset her: eventyrterapi.no
For å lese resten av denne artikkelen må du bli abonnent.
Medium Digital
Fri tilgang til Medium +
Tilgang til digitale magasiner
Medium Magasin
6 utgaver i året
Mediums årshoroshop inkludert
Medium Komplett
Fri tilgang til Medium +
Tilgang til digitale magasiner
6 utgaver i året