To øvelser for mer balanse i hverdagen

Gestaltterapeut Lene Sofie Arnesen presenterer to verktøy som kan gi mer balanse i hverdagen.

Foto: Privat

Arnesen er aktuell med boka Positive tanker er bullshit. Du leser nå del 6 i en artikkelserie på 6 deler der hun presenterer forskjellige aspekter av bokas budskap. Du kan lese de forutgående artiklene her:
Del 1: Positive tanker er bullshit! 
Del 2: Er du redd for å belaste andre?
Del 3: Tren dine psykiske muskler
Del 4: Bli kjent med motsetningene i deg selv
Del 5: Er du en Burde-berte?

Øvelse mot uro og kvernende tanker

Når du kjenner på uro og har mange slitsomme tanker, prøv denne øvelsen:

Sett deg på en stol, hold en hånd på hjertet og en på magen, mens du har føttene på gulvet.

– Mange opplever at dette hjelper. Hvis du trener deg på å bruke øvelsen når du har overskudd, så er det lettere å ta den i bruk når du kjenner at du får uro eller har mye grubling. Hvis du kjenner du trenger noe mer, kan du holde rundt en pute mens du kontakter uroen. Hvis du våkner om natta og ikke får sove igjen, kan du legge den samme puta rundt brystområdet. Mange er overrasket over at dette virker. Øvelsen handler om at du har noe konkret du bruker for å kontakte uroen og kroppen din, heller enn å tenke masse. Da er det mange som opplever at tankekverna roer seg.

Masterplan – hvordan prioriterer du hverdagen din?

Verktøy nummer to handler om å lage en oversikt over hvilke elementer du prioriterer i hverdagen din.
– Det er så mange mennesker som går på autopilot gjennom hverdagen, der det er mange ting de «burde» og «må». Se på hva du trenger selv, for å lade opp egne «batterier». Som konsekvens av det får du også mer å gi til andre.

Arnesen har laget planleggingsverktøy Masterplan for å lettere kunne lage en slik oversikt. Man lager en oversikt over ukas syv dager der dagene deles opp i tidsbolker kategorisert etter hva man gjør. Man kartlegger hvor mye tid man bruker hver dag på følgende områder:

  • Aktivitet (både på jobb og privat)
  • Hvile (hvordan man restituerer seg)
  • Relasjoner
  • Gøy

Det er viktig at vi hver uke har noen ting innenfor alle disse områdene, ifølge Arnesen.

– Mange opplever at de bare «holder ut», der det meste de gjør er pliktdrevet. Slik jeg ser det er polariteten til plikt å gjøre noe gøy – noe du har lyst til å gjøre.

Eksempel på Arnesens egen masterplan fra hennes bok «Positive tanker er bullshit».

Hva betyr hvile for deg?

Arnesen utdyper hva hun legger i begrepet hvile.

– Det trenger ikke være å sove eller ligge på sofaen, det kan eksempelvis være å gå en tur, være i hagen eller passe på barnebarn. Det varierer hva hvile innebærer for hver enkelt. Poenget er at man bevisstgjør hva hvert av disse områdene betyr for en selv. En del aktiviteter kan dekke flere områder, for eksempel kan det å passe barnebarn potensielt involvere både hvile, aktivitet, gøy og relasjoner.

Håp og frihet

Ved å bruke Masterplan som verktøy er det mange som kjenner mer håp og frihet, ifølge Lene Sofie Arnesen. Foto: privat

Arnesen tror det er verdifullt å i perioder lage en masterplan forut for hver uke. Arnesen understreker samtidig at man ikke kan planlegge livet i detalj.

– Livet skjer, men ved å planlegge litt er det lettere å gjøre justeringer underveis. Man lærer seg også at man kan være med på å påvirke hvordan man har det ved å tilrettelegge for at man får det man trenger.

– Ved å bruke dette verktøyet er det mange som kjenner mer håp og frihet. Et eksempel er hvis de erkjenner «jeg har ikke hatt noe gøy på flere uker» og de da ser at de selv kan gjøre noe med det.

Kan være komplekst

Hun understreker at en slik masterplan kanskje kan virke enkel, men at det ofte blir komplekst når man går dypere inn i det.

– Se eksempelvis på relasjoner: jeg ser at jeg er med mennesker som jeg småkrangler med hver eneste dag. Hva gjør det med energinivået mitt? Da blir man bevisst hva slags mennesker man omgås og hva slags kommunikasjon man har.

Begynn der du er

Anbefalingen hennes er å først lage en plan som viser det man allerede gjør.

– Ikke lag en plan ut fra hva du skulle ønske du gjorde, det blir altfor urealistisk til at det kan ha nytteverdi. Hvis du skal endre noe på planen over hva du per i dag faktisk gjør, så bør du begynne med én ting av gangen. Prøver man å endre for mye på en gang, får man det ikke til, avslutter Arnesen.

Lene Sofie Arnesen anbefaler å begynne med å lage en Masterplan som viser det du allerede gjør, heller enn det du skulle ønske du gjorde. Foto: privat

Les mer: lenesofie.no

Del 1: Positive tanker er bullshit! 
Del 2: Er du redd for å belaste andre?
Del 3: Tren dine psykiske muskler
Del 4: Bli kjent med motsetningene i deg selv
Del 5: Er du en Burde-berte?
Del 6: To øvelser for mer balanse i hverdagen