− Kan du puste, kan du gjøre MediYoga

Er yoga noe som absolutt alle kan gjøre, selv om man har mye smerter og utfordringer som for eksempel ME eller kronisk utmattelse? Bente Kristensen tvilte sterkt på at yoga ville passe henne, fordi hun hadde en del smerter. Der tok hun faktisk helt feil.

Forskningsbasert yoga mot stress og belastninger

For noen få år siden trodde ikke Bente Kristensen at yoga var noe for henne, blant annet fordi hun hadde en del smerter i nakken, armene, skuldrene og ryggen. Hun tenkte at mange av yogaposisjonene ville bli for vanskelig for henne. Dessuten trodde hun at yoga ville bli litt kjedelig, fordi hun alltid hadde elsket hardere type trening.

Likevel dristet hun seg til å prøve da de tilbydde MediYoga på rehabiliteringssenteret hvor hun jobbet. Dette er en terapeutisk yogaform basert på klinisk praksis og forskning på behandlingseffekten av yogaprogrammer som er laget med utgangspunkt i kundaliniyoga.

− Jeg fikk helt wow-følelse. Dette er jo så godt for nakken, skuldre og ryggen som jeg hadde plager i, forteller Bente med et stort smil og vennlige, strålende øyne. Hun fikk raskt tak i noen MediYoga CD’er som hun begynte å følge regelmessig og følte seg snart mange hakk bedre.

Les også: Økende interesse blant helsepersonell (om MediYoga)

Fant roen

I starten syntes hun at MediYoga var på grensen til å bli for rolig og hun kunne bli litt rastløs, men hun skjønte ganske fort at dette var noe hun virkelig trengte. Det har gitt henne større ro og tilstedeværelse, og når hun gjør yoga rett før hun legger seg merker hun at hun sover bedre.

− Det var så godt for meg bare det å finne roen. Små øvelser har så stor effekt på meg. Jeg merker at når jeg gjør MediYoga regelmessig, så har jeg mye mindre plager i nakke, skuldre, i ryggen, jeg er roligere og jeg sover bedre. Jeg merker stor forskjell når jeg gjør MediYoga og når jeg ikke gjør det. Det har motivert meg til å gjøre det regelmessig, for jeg merker at det gir meg så mye, sier hun.

Så god effekt fikk hun at hun bestemte seg for å undervise i dette til andre, så hun tok instruktørutdannelsen i MediYoga og holder nå kurs i dette på nettet. 

− I MediYoga er det ofte rolige bevegelser og du bruker pusten aktivt. Det er en kombinasjon av rolige øvelser, meditasjoner og pusteøvelser. Det brukes mye på sykehus og rehabiliteringssenter, fordi nesten alle kan gjøre det. Du kan sitte på en stol og gjøre det også. Så du trenger ikke å være så oppegående fysisk. Mange kommer på kurs og blir overrasket: «Oj, kan jeg gjøre yoga?! Det hadde jeg aldri trodd!» Mange tror de må være slangemennesker, ler Bente. Det trenger man altså absolutt ikke, tvert om.

Pusten er den røde tråden i alle øvelsene, som ofte er gjentagende og utføres i en rytmisk flyt der pusten former rytmen og tempoet. Øvelsene kan gjøres både liggende, sittende eller stående, sakte eller aktivt, lenge eller kort. «Kan du puste, kan du gjøre Mediyoga», skriver grunnleggerne av MediYoga International AB, Elisabeth og Anders Engqvist, på mediyoga.no. Det er hos dem Bente har tatt sin instruktørutdannelse.

Les også: Bli en bedre leder både på jobb og i livet generelt!

Måtte omskolere seg

Bente Kristensen

Fra før av har Bente åtte års universitetsutdanning innen internasjonale forhold, PR og kommunikasjon. Tidligere jobbet hun som redaktør for internblader og nettsider, og hun elsket å skrive. Men etter hvert fikk hun både senebetennelse i armene, prolaps i nakken og slet med mye smerter, også i ryggen og skuldrene, så hun måtte begynne å tenke helt nytt. Det ble umulig å sitte så lenge i ro på jobb for å skrive.

I 2009 begynte hun å omskolere seg og tok NLP coaching-utdannelsen ved Metaresource og startet sitt eget firma som coach, kalt Livsendring. (NLP står for Nevro Lingvistisk Programmering og er en veldig populær form for mental trening og lære om hvordan mennesket og hjernen fungerer.) Senere ble Bente også mindfulness-instruktør og helsecoach, og hun tok to MediYoga-utdanninger – en som MediYoga-instruktør og en som MediYoga stress & utbrenthet coach. Siden har hun undervist hundrevis av mennesker i både MediYoga og mindfulness, både på et rehabiliteringssenter, i privat regi, online og på utallige reiser hun har arrangert i inn- og utland.

− Det har vært utrolig gøy å se hvilken positiv effekt det har hatt på veldig mange mennesker, forteller Bente. Hun tilbyr både en-til-en konsultasjoner i coaching, privattimer og kurs i MediYoga og mindfulness – både online kurs, live-kurs via Zoom og med fysisk tilstedeværelse når korona-situasjonen tillater det. Bente er også en del av Læringspilotene og Coachcatch.

I september 2020 ble hun også sertifisert «Search Inside Yourself» instruktør, som den første og eneste i Norge hittil. «Search Inside Yourself» er et kurs med fokus på mindfulness og emosjonell intelligens som først ble utviklet for Google, før det ble etterspurt av flere store firma. Se en egen sak om dette: Bli en bedre leder både på jobb og i livet generelt!

− Mindfulness er bevissthet

En viktig del av MediYoga er meditasjon og pusteøvelser, og Bente underviser også mye i mindfulness og meditasjon. Men hva er egentlig mindfulness?

− Hvis jeg skal gi bare ett ords definisjon på mindfulness er det bevissthet. Det handler om å være bevisst. Når du har den bevisstheten, kan du lede deg selv på en god måte. Selvledelse er også en kjempeviktig del av det. Ofte er det ikke det folk tenker på når de hører ordet mindfulness, sier Bente.

− Med bevisst, mener du å være bevisst på egne tanker, følelser og sanser?

− Ja, men også å være bevisst på de ytre omgivelsene og det som skjer rundt deg. Det handler om å være bevisst både i sinnet ditt, i kroppen din og i ytre omgivelser, og om å være bevisst på: Hva er det som motiverer meg? Har jeg en tendens til å være en veldig negativ person? Hvordan fremstår jeg ovenfor andre? Hvordan behandler jeg andre mennesker? Hvordan behandler jeg meg selv? Så det er egentlig bevissthet på alle mulige plan – for eksempel å være bevisst på hvor mye du bruker mobilen din og på det å ha gode søvnrutiner, sier Bente.

Vennlighet og nysgjerrighet

− Mindfulness handler om å være bevisst. Når du har den bevisstheten, kan du lede deg selv på en god måte, sier Bente Kristensen.

− Mindfulness handler om å være til stede i øyeblikket – i sinnet, i kroppen i de ytre omgivelsene – ved å ha en holdning av nysgjerrighet og vennlighet, sier Bente.

Denne siste definisjonen er litt ny for meg, men gir mye mening. Bente forklarer at det handler om å ikke dømme i så stor grad, for dette er noe vi alle gjør for mye av.

− Vi er misfornøyde fordi vi sammenligner oss med andre, vi dømmer oss selv og vi dømmer andre. Og det gjør at vi skaper enda mer uro og stress. Mindfulness handler om å klare å være vennlige og bringe nysgjerrighet, og heller bare utforske ting i stedet for å dømme. Vennlighet er en veldig fin holdning innenfor mindfulness som jeg liker veldig godt, sier Bente.
Vi snakker litt om at på dette området har nok mange av oss voksne mye å lære av barn, som i utgangspunktet er veldig nysgjerrige, åpne og ikke-dømmende.

God selvledelse

Mindfulness handler mye om å ha god selvledelse og selvregulering.

− For at vi skal bli gode på å lede oss selv, er det utrolig viktig å være bevisste. Spør deg selv: Hva er det som foregår oppe i topplokket? Hvordan er den indre dialogen min? Hva er det jeg forteller meg selv? Snakker jeg til meg selv på en god måte? Kritiserer jeg meg selv i stor grad? Er jeg bevisst på følelsene mine? Hvordan behandler jeg andre mennesker rundt meg? Er jeg i stor grad optimistisk? Eller er jeg i stor grad en pessimist?

Å være «mindful» er å være bevisst på reaksjonene sine i ulike situasjoner og på hva som motiverer deg. Når vi har denne bevisstheten, er det også mye lettere å lede seg selv på en god måte.

− Selvledelse handler også mye om selvregulering – det å klare å regulere følelsene våre. Det er utrolig viktig. Det betyr ikke at vi skal legge lokk på følelsene, ikke i det hele tatt. Men det å vente på riktig tid og sted for å få utløp for følelsene våre er viktig. Også det å klare å uttrykke følelsene våre hensiktsmessig, sier Bente. Hun jobber veldig mye med både selvbevissthet og selvledelse på mindfulness-kursene hun holder.

Er du interessert i kurs eller private timer i MediYoga eller mindfulness, kan Bente kontaktes på tlf. 926 17 106 eller e-post  bentekristensen@rocketmail.com. Nettside: livsendring.no

Les også: Økende interesse blant helsepersonell (om MediYoga)