Skip to main content

Hvilket stjernetegn var Judas?

Midt iblant Jesus og de 12 disiplene i «Nattverden» av Leonardo da Vinci sitter forræderen Judas. Hvordan kan dette kunstverket tolkes astrologisk, og hvilket stjernetegn tilhører Judas?

Det berømte kunstverket «Nattverden» av Leonardo da Vinci er full av astrologiske hentydninger. Jesus og de 12 disiplene har kanskje en dypere symbolikk, hvor Jesus er et bilde på Solen omgitt av de 12 stjernetegnene. Forræderen er midt iblant dem. Hvilket stjernetegn tilhører Judas, og hvor sitter han rundt bordet?

Historisk astrologi
Moderne vitenskap har gjort mye for å viske ut fingeravtrykkene av astrologiens sentrale innflytelse gjennom historien. Astrologi med en visjon om et besjelet og intelligent univers ble i ettertid sett på som overtro. Det ble etterlatt på vitenskapens roteloft sammen med magi, svartekunster, kloke koner, hekser, trollmenn og annet pakk. Det var en forbrytelse mot kirken.

I flere hundre mørke middelalderår holdt det inkvisisjonens pinebenker varme, og heksebålene brant liflig over hele Europa. Mot den andre religionen på frammarsj, vitenskapen, var det også en forbrytelse mot dens hellige tro på fornuft og logikk. Astrologi var nærmest en kriminell handling, hvor sporene i ettertid desperat er forsøkt slettet fra åstedet.

Bøker og biblioteker kan brennes eller forbys, men katedraler, kirkebygg, klostre og monumenter rives og ødelegges ikke bare fordi utsmykningen ikke lenger er i takt med tiden. Det finnes dessverre mange unntak i Sovjetunionen og Kinas destruksjon av tibetanske templer, Talibans dynamittsprengning av FNs fredede buddhastatuer og i andre gorillastater hvor kultur fortsatt er et fremmedord.

En rekke kunstverker, særlig i middelalderkunst og i renessansen på 1300-tallet, benyttet seg av astrologisk symbolikk i bilder og motiver. Det var den gangen de klassiske malerne Leonardo da Vinci, Michelangelo og Rafael svingte malerpenslene og etterlot seg bilder i kirkebygg og i museer fortsatt bevart for ettertiden.

Boka «Astrologie in der Kunst» er en rikholdig samling av eksempler og studier av hvordan astrologien har satt spor etter seg gjennom kunsthistorien – i solur, malerier, fresker, tepper, mosaikker, kirker, templer, katedraler, klostre, palasser, rådhus og statuer, for ikke å glemme bøker, almanakker, kalendere og frimerker. Forfatteren Klemens Ludwig er astrolog, men også godt bevandret i teologi, religions- og kulturhistorie og i kunstens verden.

 

Nattverden
Et godt eksempel som Klemens Ludwig vier mye oppmerksomhet og en dypere analyse av, er «Nattverden» av Leonardo da Vinci. Skal vi tro forfatteren, er det spekket med astrologisk symbolikk.

Dette er en freske hvor Michelangelo malte rett på murveggen i Santa Maria delle Grazie-klosteret i Milano. Han begynte på dette arbeidet i 1495 og avsluttet det først i 1498. Han brukte lang tid på å finne de riktige modellene, fordi han ifølge Klemens Ludwig ville fremstille hvert av de 12 stjernetegnene representert med de 12 disiplene. Bildet i sin originale utgave er 8,8 meter langt og 4,6 meter høyt. Det er ganske nedslitt, de porøse murveggene truer med å smuldre opp, og nitid restaureringsarbeid har gått med til å redde og bevare denne kulturskatten for ettertiden.

De fire elementene
Det mest slående i bildet er inndelingen av disiplene i fire grupper med tre i hver gruppe, og med Jesus stående for seg selv midt blant dem.

Mange har tatt til orde for at Jesus er et symbol for solen, og de 12 disiplene representerer de 12 stjernetegnene. Det gjør kristendommen til en skjult solreligion, og mange av fortellingene om ham har en annen symbolsk betydning enn den bokstavelige.
Denne inndelingen i fire grupper vekker assosiasjoner til de fire årstidene eller de tre grupper av stjernetegn inndelt i de fire elementene ild, jord, vann og luft.
Bildet forestiller apostlenes reaksjon da Jesus forteller dem: «Sannelig sier jeg eder, en av dere vil forråde meg.» (Matt 26,21.) Leonardo gjorde grundige skisser, og mye tyder på at hver av apostlene var nøye utvalgt for å portrettere de 12 stjernetegnene.

Vårgruppen
I den første gruppen lengst til høyre sitter Simon og representerer Væren. Han har blikket festet forover og virker handlingsrettet og målbevisst.

«Etter ham kommer Taddeus, symbol på Tyrens tegn. Den kraftige tyrenakken og hendene som vender seg inn mot ham selv betoner Tyrens kroppslige og sanselige energi.»
Deretter kommer Matteus, Tvillingenes representant. Hodet og hender vender i forskjellige retninger og viser Tvillingenes dobbelte og tvilende natur.

Sommergruppen
Neste mann ut er Filip, som symboliserer Krepsen. Han har en feminin og følsom framtoning og illustrerer tegnet godt. Han virket følelsesmessig revet med og vet ikke sin arme råd over denne dramatiske nyheten.

Ved siden av ham sitter Jakob. Han representerer Løven. Hans store armbevegelser viser selvsikkerhet og en mer behersket holdning.
Bak ham står Tomas tvileren og faller sammen med Jomfruens tegn. Det er jo et tegn skeptisk av natur. Her er øynene ved å gå ut av hodet hvor han ser ut til ikke å vite hva han skal tro.

Høsttegnene
Til venstre for Jesus sitter Johannes, som representerer Vekten. Dette tegnet under innflytelse av Venus viser seg i et vakkert ansikt som tar nyheten balansert og reflekterende. Det er også mulig å tolke at dette er Maria Magdalena. Judas mangler i så tilfelle, fordi han er av gårde for å innkassere sine 30 sølvpenger – belønningen han fikk for å forråde Jesus.

Hvis Judas nå likevel sitter til bords, mener kunsthistorikeren at han sitter til venstre for Johannes. Han er omgitt av mørke, ser ut til å rykke tilbake for denne nyheten, og reagerer som Skorpioner flest med å trekke seg tilbake før de angriper.
Judas holder også en pose i hånden som nettopp kan være sølvpengene. Med den andre hånden rekker han ut etter brød. Samtidig strekker også Jesus seg ut etter brød og sier: «Men se, han som forråder meg, rekker hånden over bordet sammen med meg.» (Luk 22,21.)

Legg også merke til at bak Judas’ rygg er det en kniv. Igjen symboliserer det Skorpionens giftige brodd og tegn på forræderen, selv om det er Peter som holder kniven. Den får han jo bruk for dagen etterpå, da han hugger av øret til en av de romerske soldatene som kommer for å ta Jesus til fange. Peter symboliser Skytten – de er spontane, snakker rett fra leveren og er klare for kamp. Han peker mot Simon, som han kanskje mistenker for å være forræderen, fordi Værer er kjent for å være impulsive, hissige, spontane og handler ofte før de tenker.

Vintertegnene
«Andreas står for Steinbukkens tegn. Han virker utilnærmelig, men avklart, hendene hans setter tydelige grenser. Med sin evne til å sette grenser synes han å være den som er minst rystet av dem alle», skriver astrologen Ludwig i sin bok. Han ser imidlertid ned på Judas, så han har kanskje sine mistanker.

Neste mann ut er Jakob den yngre. Han ser mentalt våken ut med et klart festet blikk og lever opp til bildet av Vannmannen. Han holder begge hendene på Andreas som symboliserer Steinbukken. Det kan henspeile på den nære forbindelsen det er mellom Steinbukken og Vannmannen ved at de begge i den tradisjonelle astrologien er styrt av Saturn.

Til slutt kommer Bartolomeus som står ved bordenden. Han lener seg på bordplaten og viser hvordan Fiskene har et øye for helheten, og hvordan han ser seg selv som en del av hele gruppen. Interessant nok er dette den eneste av apostlene hvor føttene vises. Fiskene hersker som kjent over føttene og dette er en klar astrologisk signatur alle astrologer umiddelbart vil gjenkjenne.

Kunst skal vekke undring
Det er sikkert mer symbolikk i dette bildet for dem som leter og har de rette tolkningsnøklene. Leonardo da Vinci var et universalgeni i sin tid, hvor kunst bare var en av beskjeftigelsene utenom arkitektur, oppfinnelser og en dyp interesse for det mystiske og spirituelle.

Dette er mer enn å lese astrologien inn i dette bildet, hvor en ser det en vil se. Sammenfallene med astrologien går langt ut over tilfeldighetene. Om de 12 apostlene er tolket riktig ut fra Leonardos intensjon, er imidlertid et åpent spørsmål. En av kunstens oppgaver er å stille spørsmål, ikke gi ferdige svar, og overlate resten til din egen tolkning og opplevelse.

Kilde: «Astrologie in der Kunst» (2013) av Klemens Ludwig, Chiron Verlag

Les også: Er astrologi vitenskap eller bare tull?

Foto: Evannovostro/Shutterstock.com

Denne artikkelen handler om…


Elisabeth Hægeland Reynolds

Jeg har jobbet som journalist i Medium siden 2007 og som redaktør siden 2014. Jeg er utdannet journalist, biopat og polaritetsterapeut.
    0
    Handlekurv
    Handlekurven din er tom
      Bruk kode