Krystallterapi krysser grensene for religiøs og åndelig tro

I århundrer har krystaller blitt verdsatt av mennesker over hele verden. Historisk har krystaller vært del av menneskets utvikling, både økonomisk, teknologisk og kulturelt. I dag krysser krystallterapi grensene for religiøs og åndelig tro.

Tekst: Terese Jegard

Naturen har aldri laget to mennesker, to planeter eller to krystaller som er nøyaktig like. Tenk over hvor enormt dette mangfoldet er!

Så lenge vi mennesker har eksistert som art, har vi hatt tilknytning til steiner og krystaller. Bruken av talismaner og amuletter går tilbake til menneskehetens begynnelse.

Visste du at krystaller utgjør 85 prosent av jorden vår? Jordskorpen består stort sett av silisium og oksygen, kombinert med seks andre vanlige grunnstoffer. Dette er aluminium, kalsium, jern, natrium, kalium og magnesium. Fra denne kjemiske «gryten» har det oppstått et imponerende mangfold av krystaller i ulike farger, former, størrelser og hardheter.

I begynnelsen

De eldste amulettene er av baltisk rav, noen fra så langt tilbake som for 30.000 år siden. I Storbritannia har det blitt oppdaget ravperler som er 10.000 år gamle, altså fra slutten av den siste istiden. Avstanden disse objektene har beveget seg for å nå Storbritannia, viser verdien de hadde for folket på den tiden. Jadesten var også populært, og jadeperler, armbånd og halskjeder har blitt oppdaget i paleolittiske gravsteder i Sveits og Belgia. Det var malakittgruver i Sinai i Egypt allerede 4000 f.Kr.

Amuletter ble forbudt av den kristne kirken i 355 e.Kr., men edelstener fortsatte å spille en viktig rolle, med safir som den foretrukne edelsten for kirkelige ringer på 1100-tallet. Marbodus, biskopen i Rennes på 1100-tallet, hevdet at agat ville gjøre brukeren mer behagelig, overbevisende og gi ham en fordel overfor Gud. Det var også mange symbolske referanser, for eksempel karfunkelen som representerte Kristi offer.

Historiske referanser

De første historiske referansene til bruk av krystaller kommer fra de gamle sumererne, en sivilisasjon og historisk region i sørlige Mesopotamia i oldtiden, som inkluderte krystaller i magiske formler. De gamle egypterne brukte lapis lazuli, turkis, karneol, smaragd og klar kvarts i smykkene sine. De skar også gravamuletter av de samme krystallene.

De gamle egypterne brukte steiner primært for beskyttelse og helse. Krysolitt (topas og peridot) ble brukt til å bekjempe mørkreddhet og rense ut onde ånder. Egyptere brukte også krystaller kosmetisk. Galena (blymalm) ble malt til pulver og brukt som øyenskygge kjent som kohl. Malakitt ble brukt på en lignende måte. Grønne steiner generelt ble brukt til å betegne den avdødes hjerte og ble inkludert i begravelser. Grønne steiner ble brukt tilsvarende i en senere periode i det gamle Mexico.

Allerede i Oldtidens Egypt ble ametyst mye brukt til smykker.

De gamle grekerne tilskrev krystaller en rekke egenskaper, og mange navn vi bruker i dag er av gresk opprinnelse. Selve ordet «krystall» kommer fra det greske ordet for is, ettersom det ble antatt at klart kvarts var vann som hadde frosset så dypt at det alltid ville forbli i fast form.

Ordet ametyst betyr «ikke beruset» og ble brukt som en amulett for å forhindre både fyll og bakrus. Hematitt kommer fra ordet for blod og har fått sitt navn på grunn av den røde fargen som produseres når den oksiderer. Hematitt er en jernmalm, og de gamle grekerne forbinder jern med krigsguden Væren. Greske soldater gnidde hematitt over kroppen sin før kamp, angivelig for å gjøre seg usårbare. Greske sjømenn hadde også en rekke amuletter for å holde dem trygge på sjøen.

Jade var høyt verdsatt i det gamle Kina, og noen kinesiske skrifttegn representerer jadeperler. Musikkinstrumenter i form av klokkespill ble laget av jade, og for rundt 1000 år siden ble kinesiske keisere noen ganger begravet i rustninger av jade. Det er begravelser med jademasker fra omtrent samme periode i Mexico. Jade ble anerkjent som en nyrehelbredende stein både i Kina og Sør-Amerika. Mer nylig – fra rundt 250 år siden – hadde maorierne på New Zealand jadehengsler som representerte forfedrene, som ble overlevert mange generasjoner gjennom mannens linje. Tradisjonen med at grønne steiner er hellige fortsetter i deler av New Zealand den dag i dag.

Krystaller og religion

Krystaller og edelstener har spilt en rolle i alle religioner. De er nevnt i Bibelen, i Koranen og mange andre religiøse tekster. Opprinnelsen til fødselssteiner er Arons brystplate, eller «Yppersteprestens brystplate», som er nevnt i 2. Mosebok. I Koranen består den 4. himmelen av karbunkel (granat). Kalpatreet, som representerer et tilbud til gudene i hinduismen, sies å være laget utelukkende av edelsten, og en buddhistisk tekst fra det 7. århundre beskriver en diamanttrone som ligger i nærheten av kunnskapens tre, neemtreet som Siddhartha mediterte under. På denne tronen ble tusen Kalpa Buddha stillet. Kalpa Sutra, i jainisme, snakker om Harinegamesi, den guddommelige sjefen for fottroppene som grep 14 edelstener, renset dem for sine mindre kvaliteter og beholdt bare deres fineste essens for å hjelpe hans transformasjoner.

Krystaller i renessansen

I Europa fra det 11. århundre gjennom renessansen, dukket det opp en rekke medisinske avhandlinger som pryder dyder av dyrebare og halvedle steiner i behandlingen av visse plager. Vanligvis ble steiner brukt sammen med urtemedisiner. Forfattere inkluderte Hildegard von Binghen, Arnoldus Saxo og John Mandeville. Det er også referanser til steiner med spesielle egenskaper av styrke eller beskyttelse. I 1232 ble Hubert de Burgh, sjef justikulær for Henry III, anklaget for å ha stjålet en perle fra kongens skattkammer, som ville gjøre bæreren uovervinnelig, og ville gi den til Llewellyn, kongen av Wales og Henrys fiende.

Det ble også antatt at edelstener som ble ødelagt av Adams opprinnelige synder, muligens kunne bli bebodd av demoner, eller hvis de ble håndtert av en synder, ville deres dyder vike. Derfor bør de helliggjøres og innvies før de brukes. Det er et ekko av denne troen også i dag på rensing og programmering av krystaller før bruk i krystallheling. I løpet av renessansen ble tradisjonen med å bruke edelstener til helbredelse fortsatt akseptert, men de spørrende hodene i perioden forsøkte å finne ut hvordan prosessen faktisk fungerte og gi den en mer vitenskapelig forklaring.

I 1609 antydet Anselmus de Boot, hofflege til Rudolf II i Tyskland, at enhver dyd en edelsten har, skyldes tilstedeværelsen av gode eller dårlige engler. De gode englene ville gi edelstenene en spesiell nåde, men de dårlige englene ville friste folk til å tro på selve steinen, og ikke på Guds gaver som ble gitt den. Han fortsetter med å kalle visse steiner som nyttige, og legger andres kvaliteter bare til overtro. Senere i samme århundre uttrykte Thomas Nicols i sin «Faithful Lapidary» at krystaller, som livløse gjenstander, ikke kunne ha de effektene som ble hevdet tidligere. I opplysningstiden begynte bruken av edelstener for helbredelse og beskyttelse å falle i Europa.

Krystaller i moderne tid

På begynnelsen av 1800-tallet ble det utført en rekke interessante eksperimenter for å demonstrere effekten av steiner på folk som trodde seg være klarsynt. I ett tilfelle hevdet en person at han ikke bare følte fysiske og følelsesmessige endringer når han ble berørt av forskjellige steiner, men også at han merket lukt og smak.

På 1980-tallet, med innføringen av New Age-kulturen, begynte bruken av krystaller og edelstener å dukke opp igjen som en helbredelsesmetode. Mye av utøvelsen ble hentet fra gamle tradisjoner, og mer informasjon ble oppnådd ved eksperimentering og kanalisering. Bøker av Katrina Rafaell på 80-tallet, og Melody og Michael Gienger på 90-tallet, bidro til å popularisere bruken av krystaller.

I disse dager er det et stort antall bøker tilgjengelig om emnet, og krystaller skrives ofte om i artikler både på nett, i blader og aviser. Krystallterapi krysser grensene for religiøs og åndelig tro. Det blir ikke lenger sett på som domene for alternativ kultur, men som en akseptabel og mer vanlig komplementær terapi, og mange høyskoler tilbyr det nå som et kvalifiseringsfag.

Eksklusiv krystallpakke for lesere av Medium og medium.no:

Terese Jegard skal skrive om krystallsteiner i Medium fremover. Følg med og lær mer om krystallenes spennende bruksområder. Som leser av Medium og medium.no får du også eksklusive tilbud!

Dette er den første artikkelen i en serie om steiner og krystaller i Medium av Terese Jegard, som også publiseres her på medium.no.

Terese Jegard har 2 års utdannelse ved Krystallakademiet innen krystallhealing, og 3 års coachutdanning hos Soulspring med reading som metode. Fremover kommer hun til å skrive om forskjellige krystallsteiner, hva den er og hva de kan hjelpe for.

I hver utgave tilbyr hun i samarbeid med Medium en pakke eller spesiell krystallstein til rabattert pris kun for Mediums lesere. Denne gangen har hun laget en krystallpakke som egner seg for nybegynnere. Den selges i nettbutikken www.engleshop.no.

Pakken inneholder fem forskjellige krystaller: Bergkrystall, Ametyst, Rosenkvarts, Citrin og Røykkvarts.

Bruk rabattkoden MED20 for å få 20 prosent rabatt.
Rabattkoden er gyldig fra 20. august til 20. oktober.