Gaming som Lærer: Hva filmen «Ibelin» avslører om livet og strategi
Filmen Ibelin er en rørende dokumentar som belyser livet til Mats Steen, en norsk gamer som led av Duchenne muskeldystrofi og døde i en alder av 25. Dette er en gripende fortelling om vennskap, kjærlighet og samfunn, som transcenderer de fysiske begrensningene og viser hvordan teknologi kan bringe mennesker sammen på meningsfulle måter.
Filmen fikk terningkast 6 av NRK Filmpolitiet. Jeg ser frem til å se den igjen på strømmetjenester. (Den kommer på Netflix 25. oktober 2024).
8 viktige punkter om filmen:
1. Personlig Historie: Filmen skildrer livet til Mats Steen, som tilbrakte mye tid i spillverdenen World of Warcraft under navnet Ibelin Redmoore, og hvordan han skapte dype forbindelser der.
2. Regissørens Perspektiv: Benjamin Ree, kjent for The Painter and the Thief, regisserte denne dokumentaren og brukte Mats’ blogg og spillchatter for å gjenskape hans liv digitalt.
3. Familiedynamikk: Dokumentaren utforsker familiens følelser av tap og deres overraskelse over hvor mange mennesker Mats rørte ved gjennom spill. Hans far uttrykte hvordan de misforsto hans tilsynelatende isolasjon.
4. Animasjon og Gjenopplevelser: En stor del av filmen bruker animasjon for å vise Mats’ digitale liv, med profesjonelle stemmeskuespillere som gjenskaper samtaler og hendelser fra World of Warcraft.
5. Sosiale Forbindelser: Filmen fremhever hvordan Mats, gjennom sin avatar Ibelin, formet meningsfulle vennskap og til og med hadde en romantisk tilknytning med en annen spiller.
6. Emosjonell Resonans: Ved Sundance Film Festival rørte filmen publikum dypt, noe som viste kraften i Mats’ historie og den følelsesmessige forbindelsen seerne følte.
7. Stigma rundt Gaming: Filmen tar opp og utfordrer negative stereotypier om gamere og viser hvordan digitale samfunn kan være en kilde til støtte og kjærlighet.
8. Håp og Innvirkning: Dokumentaren avslutter med en optimistisk tone, og viser hvordan Mats’ liv og forbindelser i spillverdenen ga håp og inspirasjon til mange, og fortsetter å gjøre det gjennom filmen.
Her er mer utdypende omtale om hva filmen handler om: p3.no » Ibelin. Og her er den offisielle traileren:
Hva er gaming?
Gaming refererer til aktiviteten med å spille videospill. Det kan utføres på forskjellige plattformer, inkludert PC-er, konsoller (som PlayStation, Xbox, og Nintendo Switch) og mobile enheter som smarttelefoner og nettbrett. Gaming kan variere fra enkle spill som spilles alene til komplekse flerspillerspill som krever samarbeid og konkurranse med andre spillere over internett.
Her er noen hovedaspekter av gaming:
1. Videospill: Interaktive digitale spill som varierer i sjanger, inkludert action, eventyr, rollespill, sport, strategi og mer.
2. Plattformer: Spill kan spilles på ulike enheter som personlige datamaskiner, spillkonsoller og mobile enheter.
3. Enkeltspiller og flerspiller: Spill kan være designet for én spiller, eller de kan støtte flere spillere samtidig, både lokalt og over internett.
4. E-sport: Konkurransespilling på profesjonelt nivå, der spillere og lag konkurrerer i turneringer og mesterskap for premier og berømmelse.
5. Streaming: Mange spillere strømmer sine spilløkter live på plattformer som Twitch og YouTube, noe som gjør gaming til en sosial opplevelse hvor man kan se og chatte med andre spillere.
6. Sosial interaksjon: Gaming kan være en måte å sosialisere på, enten det er gjennom direkte samarbeid i spill, eller ved å delta i spillrelaterte samfunn og fora.
Gaming har vokst betydelig i popularitet de siste tiårene, og er nå en viktig del av underholdningsindustrien med et bredt spekter av spill tilgjengelig for alle aldersgrupper og interesser.
Hva er fordeler og bakdeler med gaming?
Gaming har mange fordeler og bakdeler, og det påvirker mennesker på ulike måter avhengig av hvordan og hvor mye tid de bruker på det. Her er noen av de viktigste fordelene og bakdelene ved gaming:
Fordeler med gaming
1. Forbedrede kognitive ferdigheter:
Gaming kan forbedre kognitive ferdigheter som problemløsning, romlig bevissthet, og strategisk tenkning. Mange spill krever at spillere løser komplekse oppgaver og utfordringer.
2. Økt hånd-øye-kordinasjon:
Mange videospill, spesielt action- og skytespill, krever raske og presise bevegelser, noe som kan forbedre hånd-øye-koordinasjonen.
3. Sosial interaksjon:
Online flerspillerspill gir muligheter for sosial interaksjon og samarbeid med andre spillere over hele verden. Dette kan føre til nye vennskap og forbedrede kommunikasjonsevner.
4. Stressavlastning og underholdning:
Gaming kan være en form for stressavlastning og en måte å slappe av på etter en lang dag. Det gir også en kilde til underholdning og glede.
5. Pedagogiske spill:
Det finnes mange pedagogiske spill som er designet for å lære spillere alt fra matematikk og historie til språk og vitenskap på en morsom og interaktiv måte.
6. Forbedrede evnen til multitasking:
Gaming kan trene hjernen til å håndtere flere oppgaver samtidig, noe som kan være nyttig i dagliglivet og i yrkeslivet.
Bakdeler med Gaming
1. Avhengighet:
Gaming kan bli avhengighetsskapende, noe som kan føre til at spillere bruker overdreven tid på spill på bekostning av andre viktige aktiviteter som skole, arbeid, og sosiale relasjoner.
2. Helseproblemer:
Langvarig stillesitting og dårlig kroppsholdning kan føre til helseproblemer som ryggsmerter, øyeanstrengelser og karpaltunnelsyndrom. Mangel på fysisk aktivitet kan også føre til overvekt og relaterte helseproblemer.
3. Sosial Isolasjon:
For mye tid brukt på gaming kan føre til sosial isolasjon og redusert ansikt-til-ansikt interaksjon med venner og familie.
4. Aggressiv Atferd:
Noen studier har antydet at voldelige videospill kan føre til økt aggressiv atferd hos noen spillere, spesielt hos yngre individer.
5. Søvnforstyrrelser:
Spilling sent på kvelden kan føre til søvnforstyrrelser, noe som kan påvirke daglig funksjon og generell helse.
6. Kostnader:
Gaming kan være en kostbar hobby, med utgifter til spillkonsoller, datamaskiner, spill og abonnementer som kan legge et økonomisk press på enkelte spillere.
Balansert Tilnærming
For å få mest mulig ut av fordelene med gaming samtidig som man minimerer ulempene, er det viktig å spille med måte. Dette innebærer å sette grenser for hvor mye tid som brukes på gaming, ta regelmessige pauser, og sikre at gaming ikke kommer i veien for andre viktige aspekter av livet som skole, arbeid, fysisk aktivitet og sosiale interaksjoner.
Banebrytende spillutvikling og forskning ved Høyskolen i Stavanger
Det var Morten Bergsten Njå som introduserte meg til Commodore 128 og Amiga 500 på 80-tallet, da vi gikk i samme klasse på ungdomsskolen. Det gleder meg, og det er ingen overraskelse at han nå bruker sin lidenskap for spill og gaming til å være lærer og forske på dette. Vi spilte utallige ganger sammen, og jeg fikk mange spill fra ham. Jeg er veldig takknemlig for at han introduserte meg til disse spillkonsollene.
Bergsten Njå er forsker ved Universitetet i Stavanger, spesielt tilknyttet Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk. Hans forskning fokuserer på bruk av digitale verktøy og spill i utdanning, spesielt hvordan disse kan integreres i undervisningen for å forbedre læringsprosesser og elevengasjement.
Njå har vært involvert i flere prosjekter som utforsker effekten av digitalisering i skolen. Han har undersøkt hvordan digital teknologi, inkludert spill, kan brukes pedagogisk for å fremme læring og motivasjon blant elever. Dette inkluderer studier på bruk av spillbasert læring i norskundervisningen og hvordan ulike digitale verktøy påvirker elevenes læringsutbytte og lærernes undervisningspraksis.
Gjennom arbeidet har Njå bidratt til å kartlegge erfaringer med digitalisering i grunnopplæringen i Norge, og han har presentert funnene sine på flere konferanser og seminarer. Han har også vært involvert i prosjekter som ser på hvordan augmented reality (AR) (på norsk: Utvidet virkelighet) kan brukes i undervisningen for å skape mer engasjerende og interaktive læringsmiljøer.
Samlet sett har Bergsten Njå sin forskning betydelig innvirkning på forståelsen av digitaliseringens rolle i moderne utdanning, og hvordan spill kan brukes som et effektivt verktøy for å forbedre læring og undervisning.
Lite forskning på AR i skolen
Elever på Midtstuen skole i Oslo har nylig vært med på å teste ut teknologi som kan bli gode supplement til dagens læringsverktøy.
– 3D-modellering og AR-briller skapte stor entusiasme, nye veier til læring og samarbeid på tvers av de vanlige konstellasjonene i klasserommet. Dessuten fikk elever som vanligvis befinner seg i bakgrunnen, mulighet til å skinne og dele av sin ekspertise, sier Paolo Haaland Scarbocci til forskning.no. Les gjerne hele saken om dette her: 3D-teknologi kan gi mer effektiv læring (forskning.no)
Etter å ha testet en tidlig versjon av denne teknologien på Midstuen skole i Oslo, fikk teknologiselskapet Ludenso støtte av Regionalt forskningsfond Oslo til videre utprøving. Scarbocci og kollegaen Bergsten Njå fra UIS laget et forskningsopplegg der fem klasser på fire skoler i Rogaland testet ut verktøyet i svært ulike fag.
– Det er forsket forsvinnende lite på hvordan denne teknologien kan utnyttes pedagogisk og bidra til læring i grunnskolen. Et av målene med prosjektet var å kunne gi forskningsbaserte råd om bruk av AR-teknologi i undervisning, sier Scarbocci.
Lærerne fikk en kort innføring i teknologien, men forskerne ville ikke styre undervisningen på noen måte.
– Vi ville se hvordan lærerne tok i bruk mulighetene i ny teknologi. De måtte selv knytte bruken av AR-teknologi til kompetansemål i læreplanene for grunnskolen, sier han.
Refleksjoner etter å ha sett Ibelin
Jeg jobbet på en skole med en elev som slet med å skrive og lese, men hans kunnskapsnivå var overraskende høyt, takket være hans store interesse for gaming. Dette viser at gaming kan være en undervurdert læringsplattform.
Min interesse for data og dataspill startet allerede på 80-tallet med håndholdte konsoller fra Nintendo, og senere med Commodore 64, 128 og Amiga 500. Selv om jeg alltid har vært fascinert av teknologi, klarte jeg å finne en balanse mellom gaming og fysiske aktiviteter som sykling til skolen og å spille fotball med venner og laget mitt. I dagens samfunn, med teknologi som er mer tilgjengelig enn noensinne, er det viktig å opprettholde et balansert og nyansert syn på både teknologi og gaming.
Gjennom årene har jeg lært mye av data og spill. Spesielt elsker jeg Football Manager fordi spillet krever analytisk tenkning, strategisk planlegging og detaljfokus – ferdigheter som også er nyttige i livet generelt. Det å være en undersøkende, reflekterende og analytisk person kan hjelpe en å ta bedre beslutninger på alle livets områder.
Med fremskritt innen kunstig intelligens, vil Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR) og lignende teknologier utvikle seg raskere, både innen gaming og andre felt. Jeg har alltid vært fascinert av hologrammer og det holografiske prinsippet siden barndommen, og jeg ser frem til hvordan disse teknologiene vil revolusjonere spillindustrien og andre bransjer i fremtiden.
Det er viktig å anerkjenne de positive aspektene ved gaming og teknologi, samtidig som man sikrer at man opprettholder en sunn balanse med fysisk aktivitet og andre interesser. Gaming kan være en verdifull læringsressurs når det brukes på en balansert måte, og kan bidra til å utvikle viktige ferdigheter som kan anvendes i mange aspekter av livet.
Filmen Ibelin er en gripende dokumentar som gir et dypt innblikk i livet til Mats Steen, en norsk gamer som led av Duchenne muskeldystrofi. Gjennom sin avatar Ibelin Redmoore i World of Warcraft skapte Mats betydningsfulle relasjoner som berørte mange mennesker. Filmen utforsker hvordan Mats’ digitale verden var et sted for vennskap, kjærlighet og samfunn, noe som viser hvordan teknologi kan overkomme fysiske begrensninger og bringe mennesker sammen på meningsfulle måter.
Ibelin illustrerer hvordan gaming kan være mer enn bare underholdning; det kan være en kilde til meningsfulle relasjoner og personlig vekst. Mats Steens historie viser at digitale verdener kan tilby støtte og kjærlighet, utfordre negative stereotypier om gamere og inspirere til å se på teknologi som en bro som knytter mennesker sammen.
Refleksjon over Ibelin og gamingens potensial gir et viktig perspektiv på hvordan vi kan bruke digitale verktøy for læring og samfunnsbygging i dagens teknologiske verden.
(Artikkelen over er en kortversjon av blogginnlegget Gaming som lærer: Hva filmen Ibelin avslører om livet og strategi (bevissthetsvitenskap.com)